Οι έφηβοι που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι πολύ πιθανότερο να αρχίσουν κάποια στιγμή -όχι πολύ μακρινή- να καπνίζουν κανονικό τσιγάρο, σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που δεν έχουν δοκιμάσει κανενός είδους τσιγάρο, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Η μελέτη αποτελεί την ισχυρότερη μέχρι σήμερα ένδειξη ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ενθαρρύνουν πολλούς εφήβους να αρχίσουν το κανονικό κάπνισμα, πράγμα που μπορεί να εξηγεί εν μέρει γιατί οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες ενδιαφέρονται τόσο για το ηλεκτρονικό τσιγάρο.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Άνταμ Λέβενταλ της Ιατρικής Σχολής Κεκ του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια-Λος Αντζελες, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου (JAMA), μελέτησαν στοιχεία για 2.530 μαθητές από δέκα λύκεια, από τους οποίους οι 222 ήσαν χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου.
Η έρευνα, που διήρκεσε ένα έτος, διαπίστωσε ότι όσοι μαθητές χρησιμοποιούσαν ηλεκτρονικό τσιγάρο, είχαν κατά μέσο όρο 31% μεγαλύτερη πιθανότητα να δοκιμάσουν και παραδοσιακό τσιγάρο ή πούρο, έναντι ποσοστού μόνο 8% των συμμαθητών τους που δεν ήταν χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου.
Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα (είναι συσκευές που επιτρέπουν στον χρήστη να εισπνέει ένα αέριο που συνήθως περιέχει νικοτίνη) γίνονται όλο και πιο δημοφιλή μεταξύ των νέων διεθνώς, ιδίως μεταξύ όσων ποτέ δεν έχουν καπνίσει. Η νέα μελέτη δείχνει ότι σε μεγάλο βαθμό το ηλεκτρονικό τσιγάρο -παρόλο που προβάλλεται από το μάρκετινγκ ως αβλαβές και μη εθιστικό- «μυεί» τον έφηβο στο παραδοσιακό τσιγάρο.
Η Νάνσι Ριγκότι της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, σε σχετικό σχόλιο στο ίδιο ιατρικό περιοδικό, ανέφερε ότι «υπάρχουν πλέον άφθονες ενδείξεις πως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα διαφημίζονται με τρόπους που να τα καθιστούν ελκυστικά στους νέους και στα παιδιά. Απαιτείται άμεση και αποτελεσματική δράση για να προστατευθούν οι νέοι και να μειωθεί η ζήτηση για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα από τους μη καπνιστές όλων των ηλικιών. Μια λογική προσέγγιση θα ήταν να επεκταθούν και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα οι ίδιοι διαφημιστικοί και άλλοι περιορισμοί χρήσης που ισχύουν για τα παραδοσιακά τσιγάρα».