Το ηλεκτρονικό διάβασμα βλάπτει σοβαρά τον ύπνο

94F16C3A55BB7F3B0E9D868226D468DB.jpg

  Το διάβασμα των ηλεκτρονικών βιβλίων μπορεί να προτιμάται από πολλούς ως νέα μόδα, πρέπει όμως να αποφεύγεται, αφού καταστρέφει όχι μόνο τον ύπνο αυτού που διαβάζει αλλά κι εκείνου που κοιμάται δίπλα του, σύμφωνα με τους ερευνητές του Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρτ

Σε έρευνα που διήρκεσε δύο εβδομάδες, 12 υγιείς ενήλικες χρησιμοποιήθηκαν σε ελεγχόμενες συνθήκες ανάγνωσης ηλεκτρονικών και τυπωμένων βιβλίων. Για 5 μέρες οι συμμετέχοντες διάβαζαν ηλεκτρονικά βιβλία πριν κοιμηθούν και μετά από διάλλειμα μίας ημέρας ακολουθούσαν άλλες 5 μέρες με διάβασμα τυπωμένων βιβλίων, με διάρκεια ανάγνωσης 4 ωρών κάθε φορά, από τις 6 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ. Στη συνέχεια έκλειναν το φως μέχρι το πρωί.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως ειδικότερα η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών πριν τον ύπνο, παρατείνει το χρόνο που χρειάζεται κανείς για να κοιμηθεί αφού οι φάσεις REM παρατηρήθηκαν περίπου δώδεκα λεπτά συντομότερες κάνοντας τα άτομα να αισθάνονταν σε σημαντικό βαθμό πιο νυσταγμένοι το επόμενο πρωί. Εξίσου και η διαφορά στην έκκριση μελατονίνης ήταν ιδιαίτερα εμφανής. Μεταξύ των συμμετεχόντων που χρησιμοποιούσαν συσκευές eReaders, ήταν 55 τοις εκατό χαμηλότερη. Μετά από πέντε βράδια με τέσσερις ώρες ανάγνωσης με χρήση ψηφιακών συσκευών, το κιρκαδικό ρολόι των συμμετεχόντων καθυστέρησε κατά μέσο όρο 1,5 ώρες.

Η επικεφαλής της έρευνας παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα δήλωσε στο BBC : «Το φως που εκπέμπεται από τα περισσότερα ηλεκτρονικά βιβλία εκπέμπεται κατευθείαν στα μάτια του αναγνώστη, σε αντίθεση με ένα τυπωμένο βιβλίο κατά την ανάγνωση του οποίου ο αναγνώστης εκτίθεται μόνο στο φως που αντανακλάται από τις σελίδες του. Λαμβάνοντας υπόψη πως το φως που εκπέμπουν οι ηλεκτρονικές συσκευές για την ανάγνωση , την επικοινωνία , την ψυχαγωγία, έχει αυξηθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα καθώς το γεγονός πως η ποιότητα του ύπνου όσο και η διάρκεια του, έχει μειωθεί τα τελευταία 50 χρόνια, η γενικότερη κατάσταση της υγείας επηρρεάζεται αρνητικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε προηγούμενες μελέτες είχε διαπιστωθεί πως το 90 % των Αμερικανών χρησιμοποιούν ένα ηλεκτρονικό gadget πριν πάνε για ύπνο, τουλάχιστον για κάποιες νύχτες την εβδομάδα. Ενώ σύμφωνα με άλλες είχε αποδειχτεί ότι το μπλε φως μικρού μήκους κύματος, ενεργεί ως σήμα συναγερμού στους ανθρώπους, προκαλώντας στον οργανισμό καταστολή της υπνηλίας και μειώνοντας την έκκριση της ορμόνης του ύπνου.

Σύμφωνα με την επικεφαλής της νέας μελέτης,Anne-Marie Chang, προσθέτωντας τα προηγούμενα αποτελέσματα στα νέα δεδομένα, το ηλεκτρικό φως στο οποίο είμαστε εκτεθειμένοι μεταξύ της δύσης του ήλιου και του βραδινού ύπνου, έχει εκτεταμένες βιολογικές επιδράσεις. Όπως επισημαίνει η κ. Chang το ηλεκτρονικό φως των συσκευών αυτών ήταν εξαιρετικά έντονο, ενώ αντίθετα το φως που χρησιμοποιούσαν οι αναγνώστες για το διάβασμα των τυπωμένων βιβλίων ήταν απαλό. Η διαφορά αυτή του φωτός επέφερε τις διαταραχές στον ύπνο. Τέλος επισημανθηκε πως εξαιτίας του ότι η χρήση της τεχνολογίας πριν τον ύπνο είναι πιο διαδεδομένη σε παιδιά και νεαρούς ενήλικες απαιτείται περαιτέρω διευρεύνηση σχετικά με τις επιπτώσεις της έκθεσης στο εν λόγω φως στη διαδικασία της μάθησης και της ανάπτυξης.

Πηγή :  theguardian.com

Διαβάστε ακόμη...