Ζήσης Ψάλλας
Μπορεί να μην σας ενδιαφέρουν τα φαστ φουντ με ζουμερά μπιφτέκια ή κρεμώδη μιλκσέικ, αλλά οι διαφημίσεις μπορεί να αλλάξουν τις πεποιθήσεις σας για αυτά τα είδη, ενώ για τις υγιεινές σαλάτες όχι, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.
Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Health Psychology από τον μεταπτυχιακό φοιτητή ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν Lindzey Hoover και την Ashley Gearhardt, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας, διαπίστωσε ότι σε ενήλικες που δεν είχαν ήδη ισχυρές πεποιθήσεις για το πώς τα τρόφιμα επηρεάζουν τα συναισθήματά τους, οι τηλεοπτικές διαφημίσεις fast-food για τσίζμπεργκερ, κοτομπουκιές και μιλκσέικ αύξησαν τις πεποιθήσεις τους ότι θα ένιωθαν θετικά συναισθήματα όταν έτρωγαν αυτά τα είδη φαγητού.
Ωστόσο, δεν υπήρξαν στοιχεία ότι οι διαφημίσεις για σαλάτες και γιαούρτια άλλαξαν τις πεποιθήσεις σχετικά με το να νιώθετε θετικά συναισθήματα ενώ τρώτε φρούτα και λαχανικά.
Αυτή η έρευνα είναι μια από τις πρώτες μελέτες που δοκίμασαν τις επιπτώσεις των διαφημίσεων τροφίμων στις συναισθηματικές προσδοκίες που σχετίζονται με τα τρόφιμα. Η μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 718 άτομα, εξέτασε το πώς οι διαφημίσεις τροφίμων επηρεάζουν τις συναισθηματικές προσδοκίες που σχετίζονται με τα τρόφιμα. Τα αποτελέσματα διέφεραν ανάλογα με τα μεμονωμένα επίπεδα συμπτωμάτων «εθισμού στα τρόφιμα».
Οι συμμετέχοντες καταμερίστηκαν τυχαία να παρακολουθήσουν διαφημίσεις βίντεο διάρκειας 15 δευτερολέπτων για εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα, και τις δύο ομάδες τροφίμων ή κάτι άλλο στο κινητό τηλέφωνο (ομάδα ελέγχου). Συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τις πεποιθήσεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές τους.
Για τους συμμετέχοντες με λιγότερα συμπτώματα εθισμού στα τρόφιμα, η παρακολούθηση διαφημίσεων βίντεο για εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα αύξησε τις προσδοκίες ότι κάποιος θα ένιωθε θετικά συναισθήματα ενώ έτρωγε αυτά τα τρόφιμα, έδειξε η μελέτη.
«Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η κατανάλωση τροφών υψηλής επεξεργασίας όπως τσίζμπεργκερ και τηγανητές πατάτες θα τους κάνει πιο ευτυχισμένους και αυτές οι πεποιθήσεις είναι ιδιαίτερα ισχυρές στους ανθρώπους που αγωνίζονται να ελέγξουν την πρόσληψη εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων», δήλωσε η Jenna Cummings, λέκτορας ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ. «Η ρύθμιση των διαφημίσεων γρήγορου φαγητού και η αλλαγή των πεποιθήσεων σχετικά με το πώς τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν τα συναισθήματα θα μπορούσε να βοηθήσει τους ανθρώπους να τρώνε πιο θρεπτικά τρόφιμα».