Τα δύο καρκινογόνα που έχουν τα αυτοκίνητα

Θάνος Ξυδόπουλος

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα, από σκληρά και μαλακά πλαστικά έως κόλλες, υφάσματα και αφρούς, περιέχουν ορισμένες χημικές ουσίες που μπορούν να διαφεύγουν στον αέρα.

"Αυτές οι χημικές ουσίες είναι πολύ πτητικές, μετακινούνται εύκολα από τα  πλαστικά και τα υφάσματα στον αέρα που αναπνέετε", δήλωσε ο περιβαλλοντικός τοξικολόγος David Volz από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια Riverside, ο οποίος συνέγραψε τη μελέτη. Οι πτητικές ενώσεις μπορούν να συσσωρευτούν σε μικρούς χώρους, όπως μέσα σε ένα αυτοκίνητο (εκτός και αν ανοίξετε τα παράθυρα).

Ενώ πολλές έρευνες μέχρι σήμερα έχουν επικεντρωθεί στην ατμοσφαιρική ρύπανση του εξωτερικού χώρου και στον αντίκτυπό της στην υγεία καθώς και σε εσωτερικά περιβάλλοντα, όπως σε χώρους εργασίας ή σπίτια όπου οι άνθρωποι περνούν τις περισσότερες μέρες τους, αυτή η μελέτη προτείνει ότι χημικές ουσίες που συσσωρεύονται μέσα σε οχήματα θα μπορούσαν επίσης να προκαλέσουν καρκίνο σε όσους περνούν μεγάλο μέρος της ζωής τους μέσα σε ένα αυτοκίνητο.

Η μελέτη είχε ως στόχο να εκτιμήσει πότε η έκθεση ενός ατόμου σε γνωστές καρκινογόνες ουσίες ξεπερνά τα ασφαλή κατώτατα όρια με βάση το χρόνο που περνούσαν οι μετακινούμενοι στα οχήματά τους. Βασίστηκε σε πέντε χημικά που εντοπίστηκαν μέσα σε αυτοκίνητα σε προηγούμενες μελέτες.

Οι ερευνητές προέβλεψαν ότι η καθημερινή έκθεση σε δύο από τις πέντε χημικές ουσίες που μελετήθηκαν -το βενζόλιο και η φορμαλδεΰδη- πιθανότατα υπερβαίνει τα επίπεδα που θεωρούνται ασφαλή ή επιτρεπόμενα από τις υγειονομικές αρχές της Καλιφόρνιας μετά από 20 λεπτά. 

Ίσως δεν αποτελεί έκπληξη, ότι ένα ποσοστό των ανθρώπων είχε αυξημένη πιθανότητα (πάνω από 10%) να ξεπεράσει τα όρια κινδύνου για καρκίνο λόγω εισπνοής βενζολίου και φορμαλδεΰδης στην καθημερινή του μετακίνηση σε περιοχές γύρω από το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες.

Μερικοί άνθρωποι, ωστόσο, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να ταξιδεύουν με αυτοκίνητο π.χ. μπορεί να είναι οδηγοί ταξί. Για να μειωθεί ο κίνδυνος έκθεσής τους, θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερα κατά τη διαδικασία κατασκευής των αυτοκινήτων για την αντικατάσταση χημικών ουσιών όπως το βενζόλιο και η φορμαλδεΰδη με λιγότερο επιβλαβείς εναλλακτικές λύσεις, ανέφεραν οι ερευνητές.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό .

Διαβάστε ακόμη...