Η περίοδος των εξετάσεων είναι γεμάτη προκλήσεις και άγχος για τους μαθητές, αλλά με σωστή οργάνωση και θετική σκέψη, κάθε δυσκολία μπορεί να ξεπεραστεί. Ακολουθώντας πρακτικές συμβουλές, όπως αυτές που δίνει η Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής, το παιδί θα καταφέρει να βρει την ισορροπία και να επιτύχει τους στόχους του.
Διατήρηση καθημερινής ρουτίνας
Θεωρείται σημαντικό να διατηρείται ένα ημερήσιο πρόγραμμα που θα οργανώνεται με βάση τις ανάγκες του παιδιού και θα αφορά όλες τις πτυχές της καθημερινότητας: τον ύπνο, τα γεύματα, τη μελέτη και τον χρόνο χαλάρωσης. Η καθημερινή ρουτίνα είναι σημαντική και δημιουργεί ασφάλεια και μία κανονικότητα, ενώ καταπολεμά το άγχος και απομακρύνει τα δυσάρεστα συναισθήματα.
Ένα ακόμη μυστικό είναι να ξεκινά το πρωινό με περιποίηση εαυτού και ρούχα σπιτιού – όχι πυτζάμες. Ένας περιποιημένος και καθαρός χώρος ή δωμάτιο βοηθά επίσης στην γενικότερη οργάνωση της ημέρας.
Ύπνος, διατροφή και άσκηση
Ο καλός ύπνος ξεκουράζει και βοηθά τη μνήμη, την αντίληψη και την κατανόηση, ενώ παράλληλα δημιουργεί καλή διάθεση και ευεξία. Ο ύπνος βοηθά ακόμη στη ρύθμιση της όρεξης και των γευμάτων, ώστε να μην γίνονται υπερβολές στη διατροφή. Γι’ αυτό, η συμπλήρωση 8 ωρών κατάκλισης θεωρείται απαραίτητη.
‘Οσον αφορά τη διατροφή, τέσσερα περίπου γεύματα με όσο το δυνατόν υγιεινότερες επιλογές και λήψη υγρών για ενυδάτωση είναι ιδανικά. Οι περίπατοι, το τρέξιμο ή οποιαδήποτε ήπια σωματική άσκηση για μισή ώρα καθημερινά προσφέρουν σημαντικά οφέλη.
Οργάνωση της ημερήσιας ύλης
Το παιδί θα πρέπει να οργανώνει όσο καλύτερα μπορεί την ημερήσια ύλη και να χρησιμοποιεί χρωματιστούς μαρκαδόρους στα σημεία που το δυσκολεύουν περισσότερο. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, καλό θα ήταν να αφήνει το κινητό του εκτός δωματίου, για να μην αποσυντονίζεται από μηνύματα που πιθανόν λαμβάνει. Ας μην ξεχνά πως έχει διανύσει μεγάλο δρόμο για να φτάσει ως εδώ και ήδη βρίσκεται λίγο πριν το τέρμα. Καλό θα ήταν να μην αφήνει για αύριο ότι μπορεί να κάνει σήμερα.
Επιπλέον, μπορεί να προγραμματίζει την ημερήσια ύλη και να προσπαθήσει να μην παρασύρεται από σενάρια, π.χ. ότι οι άλλοι μπορεί να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι κλπ.
Στιγμές χαλάρωσης
Η χαλάρωση το βοηθά να ανασυντάσσεται και είναι απαραίτητη. Ο χρόνος και ο τρόπος χαλάρωσης εξαρτώνται από το ίδιο το παιδί. Μπορεί να μιλήσει με τους φίλους του, να ακούσει μουσική, να κάνει ασκήσεις χαλάρωσης, να βοηθήσει στις δουλειές του σπιτιού ή οτιδήποτε άλλο το ευχαριστεί.
Διαχείριση άγχους
Είναι σημαντικό το παιδί να θέτει προτεραιότητες – ποιο είναι επείγον και ποιο λιγότερο – και βάζοντας ένα καθημερινό πρόγραμμα προχωρώντας σταθερά. Μπορεί να κάνει ασκήσεις χαλάρωσης που βοηθούν πολύ: σε ένα δωμάτιο με ησυχία, κάθεται σε οποιοδήποτε σημείο επιλέξει στηρίζοντας την πλάτη του και αρχίζει να αναπνέει αργά και βαθιά, από τη μύτη, χαλαρώνοντας όλο το σώμα. Σκέφτεται ένα ήρεμο και πολύ όμορφο μέρος, όπως μία ηλιόλουστη παραλία το καλοκαίρι. Σκέφτεται ευτυχισμένες στιγμές ή επιτυχίες στο παρελθόν που του έδωσαν χαρά και διώχνει κάθε αρνητικό συναίσθημα. Σκέφτεται επίσης ότι κάνει το καλύτερο που μπορεί – μια ειλικρινή προσπάθεια προς τον στόχο – και αυτό είναι αρκετό.
Θετική σκέψη
Αρχικά, είναι καλό το παιδί να κάνει τη σκέψη ότι κάθε επιπλέον δυσκολία μπορεί αρχικά να τον «ξεβολέψει». Ωστόσο, αν χειριστεί την κατάσταση, μπορεί να του προσφέρει εμπειρία, δύναμη και ευκαιρίες για αλλαγές που τελικά θα τον βοηθήσουν να προσαρμόζεται πιο εύκολα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 1: Οι δυσκολίες έχουν πάντα μια θετική πλευρά. Αναλαμβάνει δράση όταν έρχεται αντιμέτωπο με μια πρόκληση, π.χ. σχολικές εξετάσεις, και τη μεγαλύτερη πρόοδο την κάνει τότε.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 2: Σημασία έχει το πώς αντιλαμβάνεται αυτό που συμβαίνει. Να έχει θετική σκέψη, να διατηρεί το κέφι του και μια όμορφη καθημερινή ρουτίνα. Το σίγουρο είναι ότι η περίοδος αυτή θα περάσει και μέσα από την εμπειρία αυτή μπορεί να σμιλέψει τον χαρακτήρα του και να αποκτήσει ανθεκτικότητα.
Εναλλακτικές λύσεις
Αυτό που χρειάζεται να γνωρίζει είναι πως έχει αξία να κάνει το καλύτερο δυνατό, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Έχει τον στόχο και προσπαθεί με όλες τις δυνάμεις του, ωστόσο, εάν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως τα έχει σχεδιάσει, βοηθούσε να έχει και ένα δεύτερο πλάνο στο μυαλό του. Αυτό συμβαίνει συχνά στη ζωή και καλό είναι να είναι προετοιμασμένο – να προσαρμόζεται ανάλογα.
Όνειρα για το μέλλον
Με νοερές σκέψεις, ο μαθητής μπορεί να φαντάζεται τον εαυτό του τον επόμενο χρόνο και να παλέψει για να γίνει αυτή η εικόνα που θέλει. Αυτό του δίνει ώθηση, αφού λειτουργεί ως κίνητρο για να προσπαθήσει.
Η σχετικότητα των πραγμάτων
Θα πρέπει το παιδί να εκτιμήσει τα αγαθά που έχει και να σκέφτεται ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που τα στερούνται (π.χ. παιδιά που ζουν σε εμπόλεμη κατάσταση). Να εκμεταλλεύεται θετικά όλες τις ευκαιρίες και προσπαθεί να αντιληφθεί ότι αυτό είναι ένα μικρό διάστημα προσπάθειας και όλη η ζωή βρίσκεται μπροστά του – μπορεί να την ζήσει υπέροχα!
Εάν δυσκολεύεται δεν είναι μόνο του
Μια δυσκολία που την μοιράζεται είναι πάντα μια πιο «εύκολη» δυσκολία. Μπορεί να συμβουλευτεί την πλατφόρμα we-knowhow.gr, να επισκεφτεί την ιστοσελίδα thalpos.org.gr και να τηλεφωνήσει στη Γραμμή ΜΕΥποστηρίζω 80011 80015 καθημερινά 9.00-15.00 χωρίς χρέωση.