-Στην απογευματινή μελέτη να κάνει συχνά διαλείμματα με εναλλαγή δραστηριοτήτων. Να εναλλάσσονται κινητικές και στατικές δραστηριότητες για εκτόνωση της κούρασης ή της έντασης που νιώθει.
-Είναι σημαντικό ο εκπαιδευτικός ή η οικογένεια όταν τον βοηθούν στα μαθήματα να είναι σίγουροι ότι έχουν την προσοχή του, ότι κάθεται καλά και ότι διατηρούν βλεμματική επαφή.
-Στον γραπτό λόγο χρειάζεται βοήθεια σε επίπεδο πρότασης (κεφαλαίο, τελεία, ολοκληρωμένο νόημα). Π.χ. να γράφει απλές προτάσεις με ερέθισμα ή τη βοήθεια εικόνων: «Αυτό είναι ένα μαχαίρι. Με το μαχαίρι κόβω» κτλ. Π.χ. Να γράφει προτάσεις με βάση κάποιες μεμονωμένες λέξεις π.χ. τραπέζι. Να βάζει στη σωστή σειρά τις ανακατεμένες λέξεις μιας πρότασης κτλ. Οι ασκήσεις για τη δομή πρότασης να εναλλάσσονται έτσι ώστε σταδιακά ο μαθητής να αποκτήσει τη νέα γνώση. Στον γραπτό λόγο, καλό είναι να δίνεται προτεραιότητα στο περιεχόμενο και μετά στην ορθογραφία. Βοηθούν επίσης ασκήσεις με συμπλήρωση ελλιπών προτάσεων ή λέξεων. Για την καλύτερη παραγωγή γραπτού λόγου συστήνεται πρώτα η προφορική ανάπτυξη του θέματος, μετά η καταγραφή σε ένα πρόχειρο των λέξεων-κλειδιών και τέλος η καλύτερη οργάνωση και δόμηση ακολουθώντας τα παρακάτω σημεία – καθένα από τα οποία μπορεί να γίνει μια ξεχωριστή παράγραφος. Προτείνεται η χρήση τετραδίων με τετράγωνα για να μην κολλάει τις λέξεις, και η διόρθωση των κειμένων του μαθητή σε συνεργασία με τον ίδιο ώστε να αποφύγει τις επαναλήψεις σε λέξεις και φράσεις.
-Στην ορθογραφία θα βοηθηθεί από την παραγωγή οικογενειών λέξεων (π.χ. οίκος, οικοδεσπότης, οικογένεια …), την καταληκτική ορθογραφία (π.χ. απλές καταλήξεις ρημάτων), την λειτουργική χρήση της γραμματικής π.χ. άρθρα, αριθμοί. Μια τεχνική που μπορεί να δοκιμάσει είναι να βλέπει μια λέξη, να κλείνει τα μάτια και να προσπαθεί ενορατικά να δει την ορθογραφία της και τέλος να τη γράφει (Δες – Κρύψε – Γράψε).
-Για την καλύτερη κατανόηση ενός μεγάλου κειμένου συστήνεται η συγκέντρωση της προσοχής με μια γενική προφορική εισαγωγή του θέματος/μαθήματος και στη συνέχεια η αξιοποίηση των παρακάτω σημείων: 1. Επικεφαλίδα (συγκέντρωση εγκεφάλου – ανάκληση προηγούμενων πληροφοριών – κίνητρα για μάθηση 2. Λέξεις κλειδιά 3. Υπότιτλους στις επιμέρους παραγράφους 4. Αναδιήγηση 5. Απαντήσεις σε επιμέρους ερωτήσεις.
Να θέτει ο ίδιος βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους στη σχολική εργασία του (πού θα μου χρειαστούν όλα αυτά;= οργάνωση της γραπτής έκφρασης & οργάνωση της σκέψης).
-Κάτι που θα τον βοηθήσει όχι μόνο με τα μαθήματα, αλλά και με την κοινωνικοποίηση του είναι η συνεργασία με τους συμμαθητές του (υπενθύμιση μαθημάτων και ασκήσεων της ημέρας, ανταλλαγή ιδεών κτλ.
-Στην ανάγνωση θα βελτιωθεί αν έχει το χρόνο να διαβάσει πιο ήρεμα, χωρίς πίεση. Μπορούν να δοθούν προγράμματα για σωστή και γρήγορη ανάγνωση. Ιδιαίτερα χρήσιμες είναι ασκήσεις για διάκριση και κατηγοριοποίηση μερών του λόγου, παρατήρηση των αλλαγών ανάλογα με την κλήση.
-Καλό είναι να προηγείται σιωπηρή ανάγνωση πριν τη φωναχτή.
-Τέλος, στην προφορική ανάγνωση θα βελτιωθεί αν έχει το χρόνο να διαβάσει πιο ήρεμα, χωρίς πίεση.
-Μετά την ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου, είναι καλό να κρατά σημειώσεις στο περιθώριο της σελίδας και να επισημαίνει τα βασικά σημεία.
-Να προσπαθούμε ο χώρος μελέτης να είναι χωρίς παρεμβολές.
-Να κρατά ημερολόγιο σημαντικών ημερών.
-Να γράφει το χρονοδιάγραμμα της επόμενης ημέρας.
-Να λύνει σταυρόλεξα για παιδιά.
-Να γίνεται διάσπαση των εργασιών του σε μικρότερες και απλούστερες.
-Αυτοέλεγχος, αυτοαξιολόγηση.
-Το πρωί επανάληψη στα μαθήματα.
-Ένα ρολόι θα ήταν χρήσιμο εργαλείο προκειμένου να του υπενθυμίζει την ακριβή ώρα της έναρξης των μαθημάτων του, επειδή η ασυνέπεια χαρακτηρίζει τους δυσλεξικού μαθητές.
-Τέλος, ένα συγκεντρωτικό πρόγραμμα εργασιών θα τον βοηθούσε να αξιολογήσει τις προτεραιότητές του.
Πηγή: iator.gr