Εκατοντάδες μαθητές σχολείων της Θεσσαλονίκης εκπαιδεύτηκαν στο πώς να σώζουν μια ζωή σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής με την καρδιοαναπνευμονική αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ) στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ημέρας Επανεκκίνησης μιας Καρδιάς.
Από τις 8.30 μέχρι τις 11.00 το πρωί, μαθητές από δέκα σχολεία της πόλης πέρασαν από την πλατεία Αριστοτέλους, όπου με την καθοδήγηση εκπαιδευτών και χρησιμοποιώντας κούκλες σε φυσικό μέγεθος έμαθαν πώς να κάνουν θωρακικούς παλμούς σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής αλλά και το τι θα πρέπει να κάνουν στη συνέχεια. Η εκπαίδευση διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Ελληνικής Εταιρείας Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας, σε συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης.
«Περισσότεροι από 350.000 Ευρωπαίοι κάθε χρόνο πέφτουν θύματα καρδιακής ανακοπής σε οποιονδήποτε χώρο, ενώ ένα ποσοστό μικρότερο του 10% από αυτούς επιβιώνει. Η ΚΑΡΠΑ από παρευρισκόμενους πολίτες-μάρτυρες αυξάνει την επιβίωση 2-3 φορές, αλλά εφαρμόζεται μόνο σε μία από τις πέντε περιπτώσεις καρδιακής ανακοπής. Άρα, περισσότερο εκπαιδευμένοι πολίτες μπορεί να μεταφραστούν σε 100.000 και πλέον ζωές κερδισμένες κάθε χρόνο στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα είναι η χώρα με το πιο χαμηλό ποσοστό εφαρμογής ΚΑΡΠΑ από παρευρισκόμενους σε περιπτώσεις καρδιακής ανακοπής. Το ποσοστό αυτό είναι κάτω από 10%, όταν σε χώρες όπως η Σουηδία ή η Ολλανδία είναι πολύ μεγαλύτερο από 50%. Αυτό σημαίνει σε πρακτικό επίπεδο ότι από τις περίπου 500 κατά μέσο όρο εξωνοσοκομειακές καρδιακές ανακοπές στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης επιβιώνουν τελικά λιγότερο από το 10%, δηλαδή λιγότεροι από 50, ενώ εκπαιδεύοντας τους πολίτες και ιδίως τους νέους μπορεί να πολλαπλασιαστεί το ποσοστό επιβίωσης» ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας Κώστας Φορτούνης.
Οι μαθητές που έμαθαν την τεχνική της ΚΑΡΠΑ υπό τον ήχο ρυθμικής μουσικής έμοιαζαν ενθουσιασμένοι.
«Πιστεύω ότι ήταν μια πολύ καλή εμπειρία γιατί μάθαμε πώς να σώζουμε ανθρώπους και σε κάποια στιγμή, αν χρειαστεί, πώς να μπορούμε να τους βοηθήσουμε» είπε Αγγελική, που είναι μαθήτρια της ΣΤ΄ τάξης. Ο συμμαθητής της, ο Τάσος, από την πλευρά του χαρακτήρισε πολύ χρήσιμη την εκπαίδευση στην ΚΑΡΠΑ. «Πολλά μπορούν να συμβούν σε οποιαδήποτε στιγμή και πιστεύω ότι αυτά που έμαθα θα μου χρειαστούν στην περίπτωση που κάποιος πάθει ανακοπή για να του σώσω τη ζωή» είπε.
«Μάθαμε πώς να κάνουμε πιέσεις στο θώρακα για να σώσουμε κάποιον που έπαθε ανακοπή, να του κάνουμε αναπνοές και επίσης ότι πρέπει να καλούμε το 166 για να έρθει το ασθενοφόρο» είπε ο Μανώλης, ένας άλλος μαθητής της ΣΤ΄ τάξης.