Η νοητική «γυμναστική» με βιντεοπαιγνίδια προστατεύει τον εγκέφαλο των ηλικιωμένων από την άνοια

40D98E2BBF791B5B26150F38E3DE6D12.jpg

  Άλλη μια επιστημονική έρευνα, από τις ΗΠΑ, έρχεται να επιβεβαιώσει ότι αν ένας ηλικιωμένος παίζει ειδικά βιντεοπαιγνίδια στον υπολογιστή ή την τηλεόραση, αυτό θα τον βοηθήσει να διατηρήσει πιο υγιή τον εγκέφαλό του και να καθυστερήσει -ή και να αναστρέψει εν μέρει- τα συμπτώματα της γεροντικής άνοιας.

Η νέα μελέτη ενισχύει την πεποίθηση ότι η νοητική «γυμναστική» με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας, παρά τις αμφιβολίες ορισμένων επιστημόνων, μπορεί όντως να έχει θετικά και διαρκή αποτελέσματα.

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας- Σαν Φρανσίσκο, με επικεφαλής τον καθηγητή νευρολογίας, φυσιολογίας και ψυχιατρικής Άνταμ Γκαζάλι, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», σύμφωνα με το «Science» και το «New Scientist», έκαναν πειράματα με 46 άτομα ηλικίας 60 έως 85 ετών και έδειξαν ότι ένα ειδικά σχεδιασμένο τρισδιάστατο βιντεοπαιγνίδι μπορεί να βελτιώσει τις νοητικές επιδόσεις των υγιών ηλικιωμένων.

Το παιγνίδι με την ονομασία «Neuroracer» αφορούσε την οδήγηση ενός εικονικού αυτοκινήτου υψηλής ταχύτητας σε έναν δρόμο γεμάτο στροφές και σήματα τροχαίας, στα οποία ο χρήστης πρέπει να ανταποκρίνεται με ετοιμότητα. Όσο ο παίκτης- οδηγός βελτιωνόταν, τόσο το παιγνίδι δυσκόλευε.

Μετά από συνολικά μόλις 12 ώρες εξάσκησης διάσπαρτες στη διάρκεια ενός μηνός (τρεις ώρες εβδομαδιαίως επί τέσσερις εβδομάδες), οι ηλικιωμένοι ήταν σε θέση να ξεπερνούν σε απόδοση ακόμα και τους 20χρονους που έπαιζαν για πρώτη φορά το ίδιο παιγνίδι. To «Neuroracer» βελτίωσε αισθητά τόσο τη μνήμη, όσο και την ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης των ηλικιωμένων και μάλιστα σε βάθος χρόνου (έξι μηνών).

«Η μελέτη μας δείχνει πειστικά πόσο πλαστικός είναι ο ηλικιωμένος εγκέφαλος», δήλωσε ο Άνταμ Γκαζάλι, ο οποίος έχει συνιδρύσει την εταιρία Akili Interactive Labs για να αναπτύξει και να προωθήσει στην αγορά την επόμενη έκδοση του θεραπευτικού βιντεοπαιγνιδιού με την ονομασία «Neuropilot». Όπως είπε, το «Neuropilot» πετυχαίνει περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο κοινό παιγνίδι ή νοητική ενασχόληση, όπως το μπριτζ, το σταυρόλεξο ή ένα επιτραπέζιο παιγνίδι.

Ο Αμερικανός νευροεπιστήμονας επισήμανε πως, με το πέρασμα του χρόνου, η απόδοση του εγκεφάλου φθίνει σταδιακά σε πολλούς τομείς, με κάποιες εξαιρέσεις όπως η απόκτηση σοφίας από έναν ηλικιωμένο. Είναι όμως ενθαρρυντικό, πρόσθεσε, ότι ακόμα και μια σύντομη νοητική «γυμναστική» μέσω ενός ειδικού βιντεοπαιγνιδιού μπορεί να αναστρέψει εν μέρει αυτή τη φυσιολογική έκπτωση ορισμένων λειτουργιών του εγκεφάλου.

Αν αυτό επιβεβαιωθεί, τότε θα μπορούσε να έχει ευρείες πρακτικές και κλινικές εφαρμογές σε διάφορες διαταραχές, όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), η κατάθλιψη και η άνοια.

Πάντως, ο δρ Ρόμπερτ Χάουαρντ του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής του King’s College του Λονδίνου επισήμανε πως «αν και είναι φυσικό τέτοιες ειδήσεις να εξάπτουν το ενδιαφέρον των ηλικιωμένων, ιδίως όσων ανησυχούν ότι μπορεί να βρίσκονται στα πρώτα στάδια του Αλτσχάιμερ, όμως απέχουμε ακόμα πολύ από το να είμαστε σε θέση να συστήσουμε αυτού του είδους τη νοητική εξάσκηση για λόγους πρόληψης ή θεραπείας».

Ο ίδιος ο Άνταμ Γκαζάλι υπογράμμισε ότι τα ευρείας κυκλοφορίας εμπορικά βιντεοπαιγνίδια δεν αποτελούν πανάκεια, καθώς δεν έχουν την ίδια ωφέλεια με ένα ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό παιγνίδι. Διάφορες εταιρίες προωθούν στην αγορά «θεραπευτικά» παιγνίδια, αλλά ορισμένα από αυτά δεν βασίζονται σε επιστημονική έρευνα και διαφημίζουν εξωπραγματικά οφέλη για τους ηλικιωμένους παίκτες.

Διαβάστε ακόμη...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *