Η ηθική διάσταση της μεταμόσχευσης κεφαλιού

36D9D30793DF6C15A27DB3C4FDC06378.jpg

  Η μεταμόσχευση ανθρώπινου κεφαλιού, όπως και όλες οι μεταμοσχεύσεις, εγείρουν πολλά ερωτήματα, καθώς και ζητήματα ηθικής. Σαφώς μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να βοηθήσει ανθρώπους που πάσχουν από ανεπανόρθωτες ζημιές στο σώμα και στη σπονδυλική τους στήλη, αλλά τι γίνεται από πλευράς ηθικής;

Προτού η μεταμόσχευση κεφαλής μπορεί να πραγματοποιηθεί, οι επιστήμονες θα πρέπει να διεξάγουν πολλά επιτυχημένα πειράματα σε πρωτεύοντα θηλαστικά, όπως ο πίθηκος, αναφέρει ο ερευνητής της βιοηθικής του πανεπιστημίου Γέιλ, Stephen Latham, που πιστεύει ότι κανένα από αυτά τα πειράματα δεν θα γινόταν αποδεκτό από επιτροπή περί ηθικών ζητημάτων.

«Ακόμα κι αν υποθέσουμε όμως ότι τελικά εγκρίνονται τα πειράματα και οι πειραματισμοί πάνω σε ανθρώπους (γιατί αυτό είναι το επόμενο στάδιο), η μεταμόσχευση κεφαλιού παραμένει ένα αρκετά προκλητικό ζήτημα για τις ανάγκες των περισσότερων ασθενών», ισχυρίζεται ο Latham.

Στις περιπτώσεις των τετραπληγικών ή των ανθρώπων με πλήρη παράλυση, «οι επιστήμονες θα πραγματοποιούσαν λιγότερο παρεμβατικές χειρουργικές επεμβάσεις προτού προσπαθήσουν να αντικαταστήσουν ολόκληρο το σώμα του ασθενή», συνεχίζει ο Latham, διότι «αν υπήρχε ο τρόπος να συνδεθούν κομμάτια της σπονδυλικής στήλης, θα είχε σίγουρα αναπτυχθεί τεχνολογία επιδιόρθωσης σπασμένων τμημάτων της σπονδυλικής στήλης».

Το ζήτημα μιας τέτοιας μεταμόσχευσης θα οδηγήσει σε ένα ακόμα δίλημμα, μιας και «οι γιατροί μπορεί να αποκτήσουν κίνητρο να κάνουν τέτοιου είδους επεμβάσεις για όλους τους λάθος λόγους», αναφέρει ο Christopher Scott, ειδικός της βιοηθικής και αναγεννητικής ιατρικής του πανεπιστημίου του Στάνφορντ.

«Θα πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι τα κίνητρα των γιατρών θα βασίζονται σε πραγματικές ιατρικές ανάγκες κι όχι στην επιθυμία που τυχόν έχει κάποιος να γίνει γνωστός», λέει ο ειδικός. «Αυτά τα ερωτήματα έχουν ξανατεθεί και παλιότερα σε διαδικασίες όπως η μεταμόσχευση προσώπου».

Στους κανόνες της βιοηθικής, ο Scott αναφέρει ότι αυτή η εγχείρηση θα εγείρει πολλά ακανθώδη φιλοσοφικά ερωτήματα, με κυριότερο από όλα το «Ποιος είναι ο δότης και ποιος ο αποδέκτης;»

«Όλοι είμαστε άνθρωποι και γνωρίζουμε τι σημαίνει αυτό, παραδείγματος χάρη ένα μωρό μεγαλώνει και εξελίσσεται σε μεγάλο άνθρωπο κι όλη αυτή η διαδικασία γίνεται στο κεφάλι του, άρα ο άνθρωπος είναι ένα άτομο στο οποίο ανήκει το σώμα ή το κεφάλι; Θα είναι μια ουτοπία, ένας υβριδικός άνθρωπος. Αυτά είναι ορισμένα από τα βαθύτερα προβλήματα για τα οποία θα πρέπει να υπάρξει εκτενής συζήτηση για μια τέτοιου είδους μεταμόσχευση».

Διαβάστε ακόμη...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *