Η επιθυμία για μάθηση είναι γραμμένη στο DNA

6F55A9B68CA266E1DF70A7503BD6B4F9.jpg

  Αν πασχίζετε κάθε πρωί να πείσετε το παιδί σας να πάει στο σχολείο… μάλλον φταίτε εσείς και όχι το παιδί σας.

Για την ακρίβεια, τα γονίδια που περάσατε στο παιδί σας!

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν ψυχολόγοι από το πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου και το πανεπιστήμιο του Οχάιο στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τους οποίους η προθυμία (ή απροθυμία) μας για μάθηση, επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα γονίδιά μας.

Οι επιστήμονες βρήκαν, ότι το 40% με 50% των διαφορών στα κίνητρα που έχουν τα παιδιά σε σχέση με τη μάθηση, θα μπορούσαν να εξηγηθούν από τη «γενετική κληρονομιά» που έχουν πάρει από τους γονείς τους.

Οι ερευνητές μελέτησαν πάνω από 13.000 δίδυμους ηλικίας 9 έως 16 ετών από έξι χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδάς, Ιαπωνία, Γερμανία, Ρωσία και ΗΠΑ). Στην εργασία τους αναφέρουν πως τα αποτελέσματα της έρευνας τους προκάλεσαν έκπληξη, καθώς πίστευαν πως το κοινό περιβάλλον που μοιράζονταν οι δίδυμοι –οικογένεια, δάσκαλοι- θα ήταν πιο σημαντικός παράγοντας απ’ ό,τι η γενετική.

Αντίθετα, η γενετική και οι μη κοινοί περιβαλλοντικοί παράγοντες είχαν τη μεγαλύτερη επίδραση στην κινητοποίηση των παιδιών για μάθηση, ενώ το κοινό περιβάλλον είχε αμελητέο αντίκτυπο.

Ως εκ τούτου, δε θα πρέπει να καταλήγει κανείς σε βιαστικά συμπεράσματα ότι ένας «κακός δάσκαλος» ή το ίδιο το παιδί ευθύνεται για την έλλειψη κινήτρου στην τάξη, υποστηρίζουν οι ερευνητές. «Τα ευρήματά μας ήταν αρκετά συνεπή σε όλες αυτές τις διαφορετικές χώρες, με διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και διαφορετικές κουλτούρες» εξήγησε ο καθηγητής Stephen Petrill από το πανεπιστήμιο του Οχάιο.

«Τα αποτελέσματα μας εξέπληξαν. Η σπασμωδική αντίδραση συνήθως είναι να λέμε ότι το παιδί δεν έχει την απαραίτητη υποστήριξη ή κίνητρο από το περιβάλλον του, ή πως φταίει το ίδιο το παιδί. Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν πως οι διαφορές στην προσωπικότητα που κληρονομεί κανείς μέσα από το DNA έχουν πολύ σημαντική επίδραση στο κίνητρο που έχει για μάθηση».

Ωστόσο, τα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας δεν εντόπισαν κάποιο συγκεκριμένο γονίδιο που να σχετίζεται με το κατά πόσο κάποιος αγαπά τη μάθηση, όμως υποδηλώνουν μια περίπλοκη διαδικασία, στην οποία εμπλέκονται πολλά γονίδια και αλληλεπιδράσεις γονιδίων-περιβάλλοντος που επηρεάζουν τα κίνητρα για μάθηση.

Τα συμπεράσματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Personality and Individual Differences.

Διαβάστε ακόμη...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *