Όταν όμως ο φόβοι αυτοί είναι τόσο έντονοι και τόσο επίμονοι ώστε να εμποδίζουν την καθημερινή λειτουργικότητα και ευεξία του παιδιού, όταν γίνονται παράλογοι (πχ είναι αναμενόμενο για ένα παιδί 2, όχι όμως και 8 ετών να φοβάται να καθίσει στην τουαλέτα) και δεν μπορούμε να το καθησυχάσουμε ή να του αποσπάσουμε την προσοχή, μετατρέπονται σε φοβίες.
Τα μικρά παιδιά φοβούνται συνήθως τον αποχωρισμό, τους θορύβους, ζώα ή έντομα, το καθικάκι, το μπάνιο ή την ώρα που πρέπει να πάνε για ύπνο.
Τα νήπια φοβούνται περισσότερο ζώα ή έντομα, τέρατα ή φαντάσματα, το σκοτάδι, το να χαθούν, το να χάσουν τους γονείς τους και την ώρα του ύπνου.
Τα παιδιά σχολικής ηλικίας εμφανίζουν φόβο αποχωρισμού, θορύβων, πτώσεων, νέων καταστάσεων (πχ αρχή σχολικής χρονιάς) και τα μεγαλύτερα κοινωνικής απομόνωσης, πολέμου, νέων καταστάσεων και κλοπής.
Στους εφήβους φόβο μπορεί να προκαλέσουν οι νέες καταστάσεις, οι ληστές, ο πόλεμος, το διαζύγιο και οι σεξουαλικές σχέσεις.
Στα παιδιά όλων των ηλικιών οι φόβοι μπορεί να γίνουν εντονότεροι σε περιόδους έντονου στρες όπως μια ασθένεια, ο ερχομός ενός νέου μωρού, το διαζύγιο των γονέων μια μετακόμιση κτλ. ή ένα τραυματικό γεγονός όπως ένα επεισόδιο παρολίγον πνιγμού, παρολίγον εγκαύματος ή παρολίγον τραυματισμού από ένα ζώο. Κάποιες φορές εμείς οι γονείς τα φοβίζουμε υπερβολικά μέσα από κάτι που λέμε ή κάνουμε χωρίς να το καταλάβουμε.
Μερικά παιδιά φοβούνται περισσότερο από άλλα και αυτό είναι ένα σημείο του χαρακτήρα τους. Επίσης, παιδιά με γονείς περισσότερο αγχώδεις, υπερβολικούς στις αντιδράσεις τους ή φοβισμένους τείνουν να φοβούνται περισσότερο. Ακόμα χειρότερες είναι οι περιπτώσεις όπου κάποια πρόσωπα ή καταστάσεις χρησιμοποιούνται ως φόβητρο για συνεργαστεί και να πειθαρχήσει το παιδί, πχ «αν δεν καθίσεις καλά θα φωνάξω την αστυνομία», «αν δεν φας όλο το φαγητό σου θα πάμε στον γιατρό να σου κάνει ένεση» κτλ.
Φυσικά όταν κάποια παιδιά «χρησιμοποιούν» ασυναίσθητα την εκδήλωση φόβου για να τραβήξουν την προσοχή των γονιών τους, τα αίτια πρέπει να αναζητηθούν μέσα στις σχέσεις και τη συμπεριφορά της οικογένειας.
Τι θα μπορούσατε λοιπόν να κάνετε για να βοηθήσετε το παιδί σας;
Σεβαστείτε τους φόβους και τις ανησυχίες του. Δεν βοηθά να το επικρίνετε ή να του λέτε ότι φέρεται σαν μωρό.
Ρωτήστε το τι το φοβίζει και μιλήστε μαζί του για αυτό. Αυτό μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα τα παιδιά που έζησαν ένα τραυματικό γεγονός.
Για τα μικρότερα παιδιά λειτουργεί επίσης και η τεχνική της απευαισθητοποίησης: σταδιακή έκθεση στο ερέθισμα με επιμονή, ηρεμία και αδιαφορία.
Για τα μεγαλύτερα παιδιά βοηθά η τεχνική της απομόνωσης του ερεθίσματος, πχ «φαντάσου ότι αυτό που σε φοβίζει είναι σε ένα σύννεφο εκεί ψηλά και το βλέπουμε μαζί. Πώς νομίζεις ότι πρέπει να το καταπολεμήσουμε; τι θα έκανε ένας φίλος σου;»
Μην γίνεστε υπερπροστατευτικοί ούτε να προσπαθείτε να αποφεύγετε ή να απομακρύνετε ότι τον φοβίζει (έτσι δικαιολογείτε τους φόβους του), ούτε όμως να τον πιέζετε να ασχοληθεί με αυτό που τον φοβίζει, πχ παιδιά που φοβούνται να μπουν στη θάλασσα.
Μην αντιδράτε και εσείς με φόβο και υπερβολή, έτσι ενισχύετε την αντίδραση του
Στηρίξτε το παιδί σας καθώς το ίδιο θα μάθει να αντιμετωπίζει τους φόβους του. Για παράδειγμα αν το παιδί σας φοβάται το σχολείο, πείτε του « ξέρω ότι το να πάει κάποιος στο σχολείο για πρώτη φορά μπορεί να είναι δύσκολο, ειδικά αν δεν έχεις κάποιον φίλο εκεί, αλλά νομίζω ότι θα νιώσεις πολύ καλύτερα όταν ξεκινήσει» και αρχίστε να του μιλάτε για όλα τα πράγματα που θα κάνει εκεί και που ενδεχομένως τον φοβίζουν. Θυμίστε του ότι και στο παρελθόν έκανε φίλους και τα κατάφερε μια χαρά. Καμιά φορά βοηθά το να παίξετε μαζί του ένα παιχνίδι ρόλων, πχ πρώτη μέρα στο σχολείο ή πώς να πλησιάσουμε άλλα παιδάκια. Αναλογιστείτε μαζί του όλα τα πράγματα που φοβόταν παλιότερα και τώρα τα δέχεται χωρίς δυσκολία. Πάντα καθησυχάστε τον ήρεμα και με την πεποίθηση ότι θα τα καταφέρει.
Αν έχετε την αίσθηση ότι αφού κάνατε όλα τα παραπάνω δεν έχετε αποτέλεσμα και οι φόβοι αυτοί μετατρέπονται σε φοβίες που παρεμβαίνουν στην καθημερινή λειτουργικότητα και ευεξία του παιδιού σας, καλό θα είναι να ζητήσετε τη γνώμη ειδικού. Ο ειδικός παιδίατρος-αναπτυξιολόγος θα εκτιμήσει τις γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού σας και θα κρίνει αν είναι αναγκαίο να σας παραπέμψει για την κατάλληλη ψυχολογική ή ψυχοθεραπευτική υποστήριξη. Τα περισσότερα πάντως από αυτά τα παιδιά μεγαλώνουν σε υγιείς και ευτυχισμένους ενήλικες.
Πηγή: iator.gr