FLATOD-19: Οι συνέπειες που θα επιφέρει η διαχείριση των εμβολίων στον τουρισμό της χώρας

Συνέντευξη: Σωτήρης Σκουλούδης

Το 2020, η μεγάλη πρόκληση ήταν η ανάπτυξη και χρήση των τεστ, προκειμένου να γίνει η καλύτερη διαχείριση της πανδημίας του Covid-19. Το 2021, το μεγάλο στοίχημα είναι τα εμβόλια, ο χρόνος διάδοσής τους στον γενικό πληθυσμό με τελικό σκοπό την επίτευξη της ανοσίας.

Η ομάδα FLATOD-19 αποτελεί την πρωτοβουλία 12 επιστημόνων -οι 4 Έλληνες και οι υπόλοιποι από το εξωτερικό, από διαφορετικούς κλάδους και ειδικότητες- οι οποίοι από τις απαρχές της πανδημίας ασχολούνται με την εκπόνηση συγκεκριμένων προτάσεων για τη διαχείριση της κατάστασης, ιδιαίτερα δε στον τομέα του τουρισμού. Οι επιστήμονες, ενώ μετά το πέρας του καλοκαιριού , αξιοποιώντας τις έρευνές τους και τις εμπειρίες τους.

Τo zougla.gr επικοινώνησε εκ νέου με τον Δημήτρη Βασιλείου, συνιδρυτή της ομάδας FLATOD-19 και συζητήσαμε τις απόψεις των επιστημόνων σχετικά με τα εμβόλια και τη διαχείριση αυτής της μεγάλης παγκόσμιας πρόκλησης, σε σχέση δε με τον τουρισμό, που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας και ένα βασικό μέσο εξόδου από την οικονομική κρίση που επιφέρουν τα lockdown. 

Δείτε τη συνέντευξη:

 

Σύμφωνα με τον κο Μ. Τοανόγλου, καθηγητή Τουρισμού στην Κορέα, συνιδρυτή της Ομάδας, αντανακλώντας εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών, οι περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες και οι Η.Π.Α αναμένεται να έχουν εμβολιάσει το 60-70% του ενήλικου πληθυσμού προς το τέλος του 2021 και πάντως μετά το καλοκαίρι. Άλλες χώρες θα καταλήξουν προς τα μέσα του 2022 και οι περισσότερες φτωχές-υποανάπτυκτες χώρες δεν θα έχουν πρόσβαση σε εμβόλια πριν το 2023! Μοιραία, ο "εμβολιαστικός εθνικισμός" μπορεί να κάνει τα πράγματα πολύ άσχημα, παρατείνοντας τον αγώνα κατά της πανδημίας, αναδεικνύοντας παράλληλα τις παγκόσμιες ανισότητες.

Η θέση της Ομάδας Flatod-19 είναι ότι η παράμετρος «εμβόλιο» για το 2021 έχει να προσφέρει μόνο πιο σύνθετες-πολύπλοκες διαχειριστικές λύσεις στους τουριστικούς προορισμούς, βασισμένες πάντα σε “micro-bubbles” με την προσθήκη τεχνολογικών εφαρμογών. Μάλιστα, όπως δηλώνει ο Δημήτρης Βασιλείου, Επιχειρησιακός Ερευνητής και Επιχειρηματίας ΓαστροΤουρισμού, εκ των συνιδρυτών της Ομάδας, με τις μεγάλες δυσκολίες logistics των εμβολίων σε όλα τα στάδια, το φετινό καλοκαίρι μπορεί να αποδειχθεί ίσως λίγο καλύτερο από το 2020 και επιδημιολογικά η χρονιά να είναι πιο διαχειρίσιμη, αλλά τα πράγματα μπορεί να πάνε ακόμη και χειρότερα του 2020, σε όλα τα επίπεδα, όχι «παρά» αλλά «λόγω» (!) των εμβολίων, όπως έχουν εκτιμήσει και επιφανείς ιολόγοι, όπως πχ ο Γερμανός Christian Drosten.

Ο Εμμανουήλ Πατεράκης, μέλος ΔΣ του Ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου και της Ομάδας και Οικογενειακός Γιατρός, προσθέτει στην εξίσωση και τις απανωτές μεταλλάξεις του ιού, που το πιθανότερο είναι μάλλον να πολλαπλασιαστούν ανεξέλεγκτα, παρά να μειωθούν, αυξάνοντας έτσι την πολυπλοκότητα του προβλήματος.

Έτσι το μόνο αξιόπιστο διαθέσιμο εργαλείο φαίνεται να είναι και φέτος ένα ολοκληρωμένο σχέδιο (PCR) τεστ, με τα εμβόλια ως συμπληρωματικό μέσο και – κυρίως – μαζί πολλές έξυπνες και θαρραλέες λύσεις στο «πεδίο», από όσους τολμήσουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να αποφύγουν την αναμονή χρονικά αβέβαιων και πολιτικά «στρογγυλευμένων» κεντρικών αποφάσεων από την ΕΕ. Τέτοια επιχειρησιακά σχέδια είναι κοινός τόπος για τα ίδια προβλήματα, εδώ και δεκαετίες, σε άλλους κλάδους όπως πχ τον τομέα των Τροφίμων, όπως αναφέρει άλλο μέλος της Ομάδας με διεθνή εμπειρία στο χώρο, η κα Κική Δομζαρίδου, Εμπειρογνώμονας σε Συστήματα Ποιότητας και Lead Auditor Ασφάλειας Τροφίμων.

Ο κος Αλ. Τσατσαρούνος, μέλος της Ομάδας με εξειδίκευση στην Ανάπτυξη Προορισμών, σημειώνει ότι η έννοια των «Προορισμών» είναι πλέον κυρίαρχη στον Τουρισμό, αλλά η Ομάδα FLATOD-19 τονίζει ότι, ακριβώς γι αυτό, το “άνοιγμά” τους είναι ανάγκη να γίνεται με βάση ένα σύνθετο και ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο που να εμπλέκει τους “πάντες” (stakeholders). Οι Προορισμοί που θέλουν να ανοίξουν, κατ’ αρχήν δεν πρέπει έχουν μεγάλες προσδοκίες με γνώμονα παλαιότερα  τουριστικά ρεκόρ. Κάποιες χώρες προσπαθούν να πάρουν πρωτοβουλίες και προχωρούν σε ποιο σύνθετες λύσεις πεδίου (πχ Καναδάς) με την δημιουργία πολυσυμμετοχικών consortium με άξονα την συμπληρωματική τεχνογνωσία για σύνθετες λύσεις ανοίγματος του τουρισμού.

Ουσιαστικά δηλαδή στην ίδια λογική πάνω στην οποία αναπτύχθηκε η ομάδα «FLATOD19 – Flexible Tourism Destinations» και η γνωστή μεθοδολογία ανοίγματος τουριστικών προορισμών σε περιβάλλον πανδημίας.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό πόρισμα της ομάδας:

«Γίνεται επίσης προφανές ότι μέσω της πανδημίας αναδύεται δυναμικά και αιτιολογημένα η ευαισθητοποίηση ταξιδιωτών και προορισμών σε θέματα Αειφορίας και ένας από τους λόγους είναι ότι η πανδημία επιβάλει (!) τον δικό της συντελεστή «χωρητικότητας» στους Προορισμούς. Οι ώριμοι τουριστικοί προορισμοί χρειάζονται επαναπροσδιορισμό του τουριστικού τους μοντέλου, ενσωματώνοντας την έννοια της Αειφορίας ως κυρίαρχο στοιχείο στρατηγικής που μπορεί να "ενεργοποιήσει" τον προορισμό. Σε πολλές περιπτώσεις τα υπάρχοντα μοντέλα είναι μη αποτελεσματικά για την κοινωνική και οικονομική ευημερία του τόπου – αλλαγή τρόπου σκέψης χρειάζεται και αναζήτηση πραγματικών ισορροπιών σε τοπικό επίπεδο μεταξύ όλων τον συντελεστών (τοπική κοινωνία, επιχειρήσεις/επενδυτές, τοπική αυτοδιοίκηση και λειτουργοί του τουριστικού προϊόντος)».

Δείτε ακόμα:

Διαβάστε ακόμη...