Ενίσχυση της διαπραγματευτικής ικανότητας, ψηφιακός μετασχηματισμός, εξορθολογισμός και έλεγχος δαπανών στο πρότυπο του ιδιωτικού τομέα με εστίαση στον Μονοψωνιακό ρόλο, είναι οι βασικές αρχές στις οποίες στηρίζεται η μεταμόρφωση του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) που προωθεί το Υπουργείο Υγείας.
Μέσα από 15 προτάσεις- μεταρρυθμίσεις, η αρμόδια Ομάδα Εργασίας – έχει συσταθεί με σκοπό τον μετασχηματισμό του ΕΟΠΥΥ σε έναν σύγχρονο ασφαλιστικό φορέα και στην οποία συντονιστής είναι ο γενικός γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Υγείας, Δρ. Άρης Αγγελής- κρίνει ότι θα αυξηθεί η αποτελεσματικότητα του Οργανισμού.
Μεταξύ των αδυναμιών που διαπιστώνονται σήμερα στον ΕΟΠΥΥ είναι η απουσία κεντρικής παρακολούθησης σημαντικών ζητημάτων (πχ. είσπραξη εσόδων – έλεγχος και εκκαθάριση παρόχων), η απουσία οργανογράμματος και δομημένου πλαισίου αξιολόγησης του προσωπικού. Επιπλέον, καταγράφεται έλλειψη δεδομένων από τα διαθέσιμα Μητρώα ασθενών και από τον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς, απουσιάζουν δείκτες σε επίπεδο νοσοκομείου υπό την οπτική των εκβάσεων, τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση προς τους παρόχους του δημοσίου δε βασίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια.
Η δημιουργία Hub για την ανάλυση δεδομένων υγείας, η ανάπτυξη και αξιοποίηση του Χάρτη Υγείας, η διαρκής εκπαίδευση του προσωπικού σε μια σειρά θεματικών σε συνεργασία με φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού είναι ευκαιρίες που «ανοίγονται» για τον φορέα που καλύπτει σχεδόν το σύνολο του ελληνικού πληθυσμού. Ανάμεσα στις ανάγκες που καταγράφει η αρμόδια Ομάδα Εργασίας είναι η αλλαγή στο μοντέλο χρηματοδότησης των νοσοκομείων με την πλειονότητα των πόρων να προέρχονται από τον ΕΟΠΥΥ με βάση το σύστημα DRG, καθώς και η χρήση όλων των εργαλείων διαπραγμάτευσης και η συνεργασία φορέων (ΕΟΠΥΥ, ΟΔΙΠΥ, ΗΔΙΚΑ) για την ανάπτυξη στοχευμένων δεικτών και την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας για τον καθορισμό των τιμών αποζημίωσης.
Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του ΕΟΦ περιλαμβάνουν τα εξής:
- Θεσμική Ενδυνάμωση του ρόλου του Οργανισμού- Στρατηγικός Αγοραστής: Θεσμοθέτηση πλαισίου που θα παρέχει στον Οργανισμό τις απαιτούμενες αρμοδιότητες και τη διοικητική αυτονομία να επιτελεί το έργο του, ως στρατηγικός αγοραστής.
- Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΟΠΥΥ: Μεταξύ άλλων προβλέπει την ανάπτυξη συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης για την σύγκριση θεραπειών τόσο μεταξύ τους όσο με τα αποτελέσματα των κλινικών μελετών για τον εξορθολογισμό της δαπάνης.
- Καθιέρωση μιας διαδικασίας για την περιοδική επαναξιολόγηση του «καλαθιού παροχών υγείας» που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ με τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων.
- Χαρτογράφηση των συνολικών αναγκών σε υπηρεσίες υγείας- Χάρτης Υγείας.
- Ενίσχυση Συστημάτων Μέτρησης και Αξιολόγησης της Απόδοσης του ΕΟΠΥΥ.
- Πλήρης ανάθεση προϋπολογισμού για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Φροντίδα Υγείας (Φάρμακο, Παροχές κλπ) και Μεταβίβαση όλης της δημόσιας χρηματοδότησης.
- Δημιουργία σύγχρονου Οργανογράμματος.
- Διενέργεια αναλογιστικής μελέτης για την μακροπρόθεσμη οικονομική κατάσταση του ΕΟΠΥΥ, λαμβάνοντας υπόψιν πως ο Οργανισμός δεν έχει λάβει πρόσθετη χρηματοδότηση.
- Εφαρμογή Πρωτοκόλλου Υποχρεωτικής Αποθήκευσης Δεδομένων για Παρόχους Υπηρεσιών Υγείας.
- Επέκταση εφαρμογής μηχανισμού HTA, δηλαδή Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας, και σε λοιπές τεχνολογίες υγείας (π.χ. Ιατροτεχνολογικά), πλην των φαρμάκων.
- Ενίσχυση του Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας- Δημιουργία Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικής Υγείας.
- Ανάπτυξη Σχεδίου Ενίσχυσης και Εκπαίδευσης του προσωπικού του Οργανισμού σε Θεματικές Ενότητες Αιχμής.
- Ενσωμάτωση τηλεϊατρικής στον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας.
- Σύσταση Steering Committee με εξωτερικούς experts: Διαμόρφωση προτάσεων για την Ασφαλιστική πολιτική η οποία δε θα είναι υπεύθυνη για το day-to-day management.
- Εφαρμογή πολιτικών για τη μέτρηση της εργασιακής ικανοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού του Οργανισμού, με συστηματικό τρόπο.