Ζήσης Ψάλλας
Νεότερες έρευνες έχουν δείξει ότι πολλά από τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά που θεωρούνται ανδρικά ή γυναικεία υπάρχουν στην πραγματικότητα σε ένα φάσμα ανθρώπων ανεξαρτήτως φύλου. Μια μελέτη που επανεξέτασε έναν αριθμό ψυχολογικών χαρακτηριστικών, έδειξε ότι συνήθως δεν υπάρχουν ξεχωριστές κατηγορίες αλλά επικαλυπτόμενες. Ακόμη και οι «ανώτερες» δεξιότητες των ανδρών στη χωρική γνώση έχει αποδειχθεί ότι μειώνονται με την πάροδο του χρόνου -και κάποιοι λένε ότι σε ορισμένους πολιτισμούς, η κατάσταση αντιστρέφεται στην πραγματικότητα.
Μια μελέτη έδειξε ότι κάθε εγκέφαλος είναι στην πραγματικότητα ένα μωσαϊκό διαφορετικών μοτίβων, εκ των οποίων μερικά απαντώνται πιο συχνά στον εγκέφαλο των ανδρών και σε άλλα σε αυτόν των γυναικών. Αλλά κανένας εγκέφαλος δεν θα μπορούσε να περιγραφεί ως πλήρως αρσενικός ή πλήρως θηλυκός.
Σε μια μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δείκτες συνδεσιμότητας για να χαρακτηρίσουν τους εγκεφάλους 9.620 συμμετεχόντων (4.495 άνδρες και 5.125 γυναίκες). Ανακάλυψαν ότι οι εγκέφαλοι έχουν μια συνεχή κατανομή -μεταξύ ανδρικών και γυναικείων χαρακτηριστικών- και δεν βρίσκονται είτε στη μία είτε στην άλλη κατηγορία. Περίπου το 25% του εγκεφάλου ταυτοποιήθηκε ως αρσενικός, το 25% ως θηλυκός και το 50% κατανεμήθηκε σε μια ανδρογυνική ενότητα. Μάλιστα οι ερευνητές είπαν ότι τα άτομα που χαρτογραφήθηκαν στο κέντρο και έχουν ανδρογυνικό εγκέφαλο, έχουν λιγότερα συμπτώματα ψυχικής υγείας, όπως κατάθλιψη και άγχος, σε σύγκριση με τα άτομα που βρίσκονται στα δύο άκρα.
Η αντίληψη ότι ο εγκέφαλός μας είναι "πλαστικός" και παραμένει έτσι καθόλη τη διάρκεια της ζωής είναι μια από τις βασικές ανακαλύψεις των τελευταίων 40 ετών στην κατανόηση του εγκεφάλου. Διαφορετικές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες εμπειρίες αλλάζουν τον εγκέφαλο. Έχει επίσης αποδειχθεί ότι οι κοινωνικές στάσεις και προσδοκίες όπως τα στερεότυπα μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες. Οι βασισμένες στον εγκέφαλο διαφορές στα συμπεριφορικά χαρακτηριστικά και τις γνωστικές δεξιότητες αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, του τόπου και του πολιτισμού -ακόμη η διατροφή έχει σημασία.
Η παρούσα μελέτη έδειξε ότι ο ανδρογυνικός εγκέφαλος μπορεί να αλλάξει κατά τη διάρκεια της ζωής αλλά απαιτείται έρευνα για την κατανόηση των επιδράσεων στον ανδρογυνικό εγκέφαλο και το πώς μπορούν να τον επηρεάσουν περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως η εκπαίδευση.