Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρ. Αμάντα Νόρθκρος της Σχολής Δημόσιας Υγείας του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια – Μπέρκλεϊ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα ελέγχου του καπνίσματος «Tobacco Control», επισημαίνουν ότι μπορεί το κάπνισμα να απαγορεύεται σε δημόσιους χώρους, όμως παραμελούνται τα αυτοκίνητα ως παράγων κινδύνου για τη δημόσια υγεία.
Η μελέτη επισημαίνει ότι στα αυτοκίνητα (ιδίως όταν τα παράθυρα είναι κλειστά) η ρύπανση του αέρα λόγω του τσιγάρου συχνά είναι χειρότερη από ό,τι στα εστιατόρια ή τα μπαρ.
Οι Αμερικανοί επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι τα παιδιά είναι πολύ ευάλωτα στις συνέπειες του παθητικού καπνίσματος που υφίστανται στα αυτοκίνητα και στα σπίτια τους.
Οι ερευνητές αξιολόγησαν την ποιότητα του αέρα σε ένα όχημα μετά το κάπνισμα τριών τσιγάρων από τους επιβάτες στη διάρκεια μιας ώρας.
Η μέτρηση των ρύπων -τόσο με κλειστά όσο και με μισάνοιχτα παράθυρα- έγινε στο πίσω κάθισμα, όπου συνήθως κάθονται τα παιδιά.
Οι ρύποι που μετρήθηκαν (εντός κι εκτός του αυτοκινήτου) ήσαν τα σωματίδια του αέρα, οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες, το μονοξείδιο του άνθρακα και η νικοτίνη. Η έκθεση ιδιαίτερα στους αρωματικούς υδρογονάνθρακες έχει από προηγούμενες έρευνες συνδεθεί με διαταραχές του ανοσοποιητικού συστήματος, αλλαγές στο δείκτη νοημοσύνης, αλλεργίες κ.α.
Η μελέτη έδειξε ότι τα επίπεδα των ρύπων μέσα στο αυτοκίνητο -είτε με κλειστά είτε με μισάνοιχτα έως δέκα εκατοστά παράθυρα- είναι τριπλάσια σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα στο εξωτερικό περιβάλλον. Το μέσο επίπεδο σωματιδίων μέσα στο όχημα ήταν από 746,1 έως 1.172 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (ανάλογα με τη θέση των παράθυρων), ενώ το μέσο μέγεθος των αέριων σωματιδιακών ρύπων ήταν 0,3 μικρόμετρα.
Το μέσο επίπεδο του μονοξειδίου του άνθρακα έφθανε τα 2,8 μέρη ανά εκατομμύριο (ppm) αμέσως μετά το σβήσιμο των τσιγάρων, ενώ οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες ήσαν περίπου δέκα φορές περισσότεροι μέσα στο αυτοκίνητο των καπνιστών από ό,τι έξω από αυτό. Τέλος, τα επίπεδα νικοτίνης στον αέρα κυμαίνονταν από 5,06 έως 411,3 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (ανάλογα με το αν ήσαν κλειστά τα παράθυρα).
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, ακόμα και δέκα λεπτά παραμονής ενός παιδιού σε ένα αυτοκίνητο όπου κάποιος καπνίζει, αυξάνει σημαντικά, κατά 18% έως 30%, την έκθεσή του σε επικίνδυνους για την υγεία του ρύπους.
Γι’ αυτό, τονίζουν την ανάγκη να προστατεύονται τα παιδιά από το παθητικό κάπνισμα στα αυτοκίνητα, είτε με πρωτοβουλία των γονέων, είτε των δημοσίων Αρχών.