Ερευνα στην Ε.Ε. δείχνει ότι 40 εκατ. εργαζόμενοι πέφτουν θύματα λεκτικής και ψυχολογικής βίας ή σεξουαλικής παρενόχλησης στον χώρο της εργασίας τους
Η ψυχολογική και λεκτική βία στον χώρο εργασίας δεν είναι καινούργιο φαινόμενο αλλά οι συνέπειές της στα θύματά της είναι ιδιαίτερα επώδυνες. Ως παρενόχληση ορίζεται η αδικαιολόγητη και επαναλαμβανόμενη ανάρμοστη συμπεριφορά προς έναν εργαζόμενο ή μια ομάδα εργαζομένων.
Πολλές φορές η συμπεριφορά αυτή περιλαμβάνει την παράμετρο της κατάχρησης εξουσίας από την οποία οι περισσότεροι εργαζόμενοι δεν έχουν τη δυνατότητα να προστατεύσουν τον εαυτό τους. Eρευνες που έχουν εκπονηθεί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Eνωσης δείχνουν ότι περισσότεροι από 40 εκατομμύρια εργαζόμενοι πέφτουν θύματα λεκτικής και ψυχολογικής βίας ή σεξουαλικής παρενόχλησης στον χώρο εργασίας τους.
Από τα στοιχεία των ερευνών προκύπτει ότι οι γυναίκες είναι σε μεγαλύτερο βαθμό θύματα αυτής της πρακτικής σε σχέση με τους άνδρες ενώ οι κλάδοι των ξενοδοχείων, των εστιατορίων, της υγείας και της δημόσιας διοίκησης παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά κακής μεταχείρισης των εργαζομένων.
Πολλές οι διαταραχές
Οσοι πέφτουν θύματα παρενόχλησης στην εργασία είναι πιθανό να εμφανίσουν και μια σειρά από ψυχολογικές διαταραχές και κλινικά συμπτώματα.
Αυτά περιλαμβάνουν διαταραχές στον ύπνο και την πέψη, μυοσκελετικά προβλήματα, φοβίες, άγχος, κατάθλιψη και μετατραυματικό στρες και έχουν ως συνέπεια την απουσία για πολλές ημέρες από τη δουλειά και την κατακόρυφη πτώση της παραγωγικότητας. Τα θύματα της επιθετικής παρενόχλησης στον χώρο εργασίας χρειάζονται σίγουρα ψυχολογική στήριξη την οποία μπορεί να αναζητήσουν στο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον καθώς και σε ειδικευμένους για τέτοιες περιπτώσεις ψυχολόγους.
Μια άλλη λύση είναι, στην περίπτωση που αυτό θεωρείται εφικτό, να συζητήσει ευθέως με το άτομο που του προκαλεί το πρόβλημα. Καλό θα είναι μια τέτοια συζήτηση να γίνει παρουσία τρίτων καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις ο θύτης αντιλαμβάνεται ότι η συμπεριφορά του είναι γνωστή σε πολλά άτομα και υποχωρεί.
Αν, ωστόσο, ο θύτης είναι προϊστάμενος του θύματος υπάρχει η δυνατότητα συζήτησης του προβλήματος σε ανώτερα ιεραρχικά κλιμάκια. Πρέπει να επισημανθεί ότι πολλές επιχειρήσεις έχουν εσωτερικό κανονισμό με ειδικές αναφορές για αυτά τα θέματα.