Τα συμπληρώματα ασβεστίου μπορεί να προκαλέσουν έμφραγμα

Αυξημένο κίνδυνο δημιουργίας πλάκας στις αρτηρίες έχουν οι άνθρωποι που παίρνουν συμπληρώματα ασβεστίου και συνεπώς κίνδυνο εμφράγματος ή άλλου καρδιαγγειακού προβλήματος, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Όμως ο κίνδυνος φαίνεται να αφορά μόνο τα συμπληρώματα ασβεστίου σε μορφή χαπιών ή άλλη. Αντίθετα, όσοι λαμβάνουν πρόσθετο ασβέστιο μέσω των τροφών, δεν έχουν παρόμοιο πρόβλημα, ενώ είναι πιθανό να έχουν και μειωμένο καρδιαγγειακό κίνδυνο, σύμφωνα με την μελέτη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια προληπτικής καρδιολογίας Έριν Μίχος της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς της Βαλτιμόρης, που έκαναν τη δημοσίευση στο αμερικανικό καρδιολογικό περιοδικό «Journal of American Heart Association», ανέλυσαν στοιχεία για πάνω από 2.700 ανθρώπους ηλικίας 45 έως 84 ετών.

Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτηματολόγια για την ποσότητα ασβεστίου που έπαιρναν μέσω της διατροφής τους και των ειδικών συμπληρωμάτων, ενώ παράλληλα υποβλήθηκαν σε δύο αξονικές αγγειογραφίες για την μέτρηση της πλάκας ασβεστίου στις στεφανιαίες αρτηρίες τους (οι δύο εξετάσεις έγιναν με χρονική απόσταση δέκα ετών).

Διαπιστώθηκε ότι όσοι έπαιρναν τα περισσότερα συμπληρώματα ασβεστίου (πάνω από 1.400 μιλιγκράμ τη μέρα) από τροφές ή από συνδυασμό τροφών και συμπληρωμάτων, είχαν 27% μειωμένη πιθανότητα να διαθέτουν αρτηρίες με πλάκες ασβεστίου, σε σχέση με όσους έπαιρναν το λιγότερο συνολικό ασβέστιο (κάτω από 400 μιλιγκράμ ημερησίως). Όσοι έπαιρναν πάνω από 1.000 μιλιγκράμ ασβεστίου τη μέρα μόνο μέσω των τροφών, επίσης δεν είχαν αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Όμως όσοι έπαιρναν μόνο συμπληρώματα ασβεστίου, είχαν κατά μέσο όρο 22% μεγαλύτερη πιθανότητα να αναπτύξουν αρτηριακές πλάκες σε διάστημα δεκαετίας, σε σχέση με όσους δεν έπαιρναν καθόλου τέτοια συμπληρώματα.

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι «υπάρχει ξεκάθαρα κάτι διαφορετικό στον τρόπο που το σώμα χρησιμοποιεί και ανταποκρίνεται στο ασβέστιο από τα συμπληρώματα, σε σχέση με το ασβέστιο από τις τροφές, πράγμα που καθιστά την πρώτη επιλογή πιο επικίνδυνη».

Όπως είπε ένας από τους ερευνητές, ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Β.Καρολίνα Τζον ‘Αντερσον, «πιθανώς αυτό οφείλεται στο ότι το σώμα αδυνατεί να επεξεργασθεί μια μεγάλη δόση ασβεστίου, που λαμβάνεται μονομιάς μέσω του χαπιού». Αυτό έχει ως συνέπεια να αυξάνεται παροδικά το επίπεδο ασβεστίου στον οργανισμό και έτσι να συσσωρεύεται ασβέστιο στο εσωτερικό των αρτηριών.

Οι επιστήμονες διευκρίνισαν ότι διαπίστωσαν απλώς μια συσχέτιση ανάμεσα στα συμπληρώματα ασβεστίου και στις αρτηριακές πλάκες και δεν μπορούν να αποδείξουν ότι τα πρώτα ευθύνονται άμεσα για τις δεύτερες. Πάντως μια προηγούμενη σουηδική μελέτη του 2012 είχε βρει ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων ασβεστίου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία.

Η δρ Μίχος τόνισε ότι «με βάση τα νέα στοιχεία, μπορούμε να πούμε στους ασθενείς μας πως δεν φαίνεται κάποιος κίνδυνος αν κάνουν μια υγιεινή διατροφή με τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, μπορεί μάλιστα να ωφελούν την καρδιά τους. Όμως θα πρέπει να συζητήσουν με τον γιατρό τους αν θέλουν να πάρουν συμπληρώματα ασβεστίου, έτσι ώστε να βρουν την κατάλληλη δόση, εφόσον πράγματι τα χρειάζονται».

Συχνά τα συμπληρώματα ασβεστίου λαμβάνονται από ανθρώπους, συνήθως μεσήλικες ή ηλικιωμένους, κυρίως γυναίκες, με πρόβλημα οστεοπενίας ή οστεοπόρωσης.

Διαβάστε ακόμη...

  • Στάθης Ζωγραφάκης

    Όταν ο γιατρός σου λέει ότι πρέπει να παίρνεις χάπια ασβεστίου και βιταμίνης D, για την οστεοπόρωση τι να κάνεις; να μην τα παίρνεις; Από την άλλη πολλές μελέτες λένε ότι ο οργανισμός μας δεν αφομοιώνει το ασβέστιο από τις τροφές, όπως τα γαλακτοκομικά, στις περιπτώσεις οστεοπόρωσης και πρέπει να παίρνουμε συμπληρώματα ασβεστίου.

    • Theodore41

      Αμα περπατάς αρκετά κάθε μέρα,οι ανάγκες σου σε ασβέστιο θα είναι ελαττωμένες.Ετσι,εγώ,ενώ ξεκίνησα με 2 χάπια ασβεστίου την ημέρα,το έχω ελαττώσει στο ένα, επειδή περπατάω κάπου μία ώρα την ημέρα.

      • Ευστάθιος Ζωγραφάκης

        To καταλαβαίνω αυτό, αλλά θα πρέπει και να σου αρέσει. Εμένα δεν μου αρέσει να περπατάω άσκοπα. Για να κάνω κάτι θέλω ένα σκοπό. Να περπατήσω για κάποιο λόγο, όπως π.χ. να πάω κάπου για να αγοράσω κάτι. αυτό θεωρώ ένα καλό λόγο. Αλλά να περπατήσω και να χάνω την ώρα μου, που θα έκανα κάτι άλλο, δεν το κάνω. Αν πιεστώ να το κάνω, ως αγγαρεία, αυτό θα χαλάσει την ψυχολογία, μου και το αποτέλεσμα θα είναι χειρότερο. Προτιμώ να κάνω άλλες εργασίες, αλλά δεν ξέρω κατά πόσο βοηθάνε, όπως να μαστορεύω, κ.λ.π. για κάποιο συγκεκριμένο σκοπό.

        • Theodore41

          Πάρε διάδρομο γυμναστικής,ή,επειδή είναι ακριβός,πάρε ένα τραμπολίνο που είναι φτηνό,και κάνει μιά χαρά δουλειά.Αυτό που έχει κανα μέτρο διάμετρο.Βάλτο μπροστά από μιά τηλεόραση,και τρέξε ή χοροπήδα όσο δυνατά μπορείς και θέλεις.Η θέαση της τηλεόρασης θα σε απορροφήσει ώστε να μη βαριέσαι.