Ο ήλιος είναι πηγή ζωής αλλά και πολλών κινδύνων

Ανθρωποι με ανοιχτόχρωμο δέρμα και τα μικρά παιδιά κινδυνεύουν περισσότερο από την υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία, η ένταση της οποίας είναι μεγαλύτερη το μεσημέρι και για διάρκεια 4 περίπου ωρών.


Αφυδάτωση, ρυτίδες και γήρανση του δέρματος προκαλεί η υπερβολική έκθεση στον ήλιο. Η ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να γίνει ακόμη πιο επιθετική, προκαλώντας καρκίνο του δέρματος και μελάνωμα. Ιδιαίτερα ευάλωτοι είναι οι άνθρωποι με ανοιχτόχρωμο δέρμα και τα μικρά παιδιά.

Η ένταση της ακτινοβολίας είναι μεγαλύτερη το μεσημέρι, για διάρκεια περίπου τεσσάρων ωρών. Η υπεριώδης ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να διεισδύσει σε νερό σε βάθος ενός μέτρου, γι΄ αυτό προστασία από τον ήλιο χρειάζεται και στην κολύμβηση.

Οι επιστήμονες συνιστούν αποφυγή έκθεσης στον ήλιο, ιδιαίτερα τις μεσημεριανές ώρες, αποφυγή έκθεσης στον ήλιο χωρίς προφυλάξεις (αντηλιακές κρέμες) ιδιαίτερα σε άτομα που παίρνουν φάρμακα για χρόνια νοσήματα.

Προτείνουν, επίσης, κάλυψη του σώματος με ανοιχτόχρωμα ρούχα, με μακριά μανίκια και μακριά παντελόνια, επάλειψη αντηλιακών (που προστατεύουν και από τις δύο κατηγορίες της ηλιακής ακτινοβολίας – UVA, UVB) με δείκτη προστασίας άνω του 15 στα σημεία που δεν καλύπτονται από ρούχα.

Η ζέστη, σε συνδυασμό με την υγρασία, μπορεί να προκαλέσει ερεθισμούς του δέρματος ή να αποτελέσει προδιαθεσικό παράγοντα για μυκητιασικές λοιμώξεις. Στις ομάδες υψηλού κινδύνου ανήκουν: ασθενείς με καρδιαγγειακά νοσήματα και προβλήματα του γαστρεντερικού, ψυχικά ασθενείς, βρέφη, παιδιά και άτομα άνω των 65 ετών.

Η επίπονη δραστηριότητα κάτω από συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας και υγρασίας μπορεί να οδηγήσει σε θερμική εξάντληση ή και θερμοπληξία.

Η θερμική εξάντληση χαρακτηρίζεται από μεγάλη αύξηση της σωματικής θερμοκρασίας, μέχρι και 42ο C, με άφθονη εφίδρωση και ξηρότητα του δέρματος.

Ο πάσχων εμφανίζει ταχύπνοια, αδυναμία, ιλίγγους, πονοκέφαλο, δύσπνοια, κυάνωση, εμετούς, σπασμούς, θόλωση διάνοιας και κρίσης, παραλήρημα, κώμα.

«Μαραμένα» χείλη
Ακόμη και την εικόνα των χειλιών, μπορεί να επηρεάσει η υπερβολική έκθεση στον ήλιο.

Η αφυδάτωση είναι συχνή στα χείλη, καθώς η επιδερμίδα τους περιλαμβάνει ουσίες, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως φυσικοί ενυδατικοί παράγοντες και διατηρούν την υγρασία και την απαλότητα των χειλιών. Οι γυναίκες ?που δίνουν έμφαση στην εμφάνιση των χειλιών? πρέπει να τα φροντίζουν περισσότερο όταν η θερμοκρασία είναι υψηλή και η υγρασία χαμηλή, καθώς ο οργανισμός δεν προλαβαίνει να αναπληρώσει την απώλεια νερού.

Μία σειρά προϊόντων μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη της αφυδάτωσης των χειλιών. Σε κάθε περίπτωση, η πρόσληψη επαρκούς ποσότητας νερού, βοηθά στη μείωση των επιπτώσεων της αφυδάτωσης.

Το κάπνισμα γερνάει το δέρμα
Οσο περισσότερο αποφεύγουμε τον ήλιο τόσο περιορίζεται η πιθανότητα εμφάνισης ρυτίδων. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι η ηλιακή ακτινοβολία είναι πιο σημαντικός παράγοντες για εμφάνιση ρυτίδων ακόμη και από την κληρονομικότητα. Οι επιστήμονες συνιστούν να φοράτε πάντα αντηλιακό όταν πρόκειται να εκτεθείτε στον ήλιο.

Αποφύγετε, επίσης, το κάπνισμα, το οποίο «ενοχοποιείται» για τη γήρανση του δέρματος, απελευθερώνοντας ένα ένζυμο που διασπά το κολλαγόνο και την ελαστίνη.

Ο καλός ύπνος είναι «φίλος» του δέρματος, καθώς στη διάρκειά του παράγεται αυξητική ορμόνη, η οποία βοηθά το δέρμα να παραμένει σκληρό, ελαστικό και λιγότερο ευάλωτο στις ρυτίδες.

Ευεργετική στο δέρμα είναι και η κατανάλωση ψαριού και ειδικά σολομού, ο οποίος περιέχει μεγάλες ποσότητες ωμέγα – 3 λιπαρών οξέων. Τα λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην προστασία του δέρματος και τη μείωση των ρυτίδων.

Οταν η απώλεια νερού από το σώμα ξεπεράσει το 15% είναι θανατηφόρα

Επικίνδυνη για το δέρμα και τον οργανισμό γενικότερα, είναι η αφυδάτωση. Πρόκειται για ένα συχνό πρόβλημα, το οποίο παρατηρείται κυρίως τους μήνες με υψηλές θερμοκρασίες. Τα συμπτώματα που μπορεί να «δείξουν» αφυδάτωση είναι πονοκέφαλοι, κράμπες, υπόταση ή τάση για λιποθυμία όταν στεκόμαστε όρθιοι.

Τα συμπτώματα γίνονται αντιληπτά έπειτα από την απώλεια του 2% του όγκου νερού που πρέπει να βρίσκεται στον οργανισμό. Τα πρώιμα σημάδια είναι η έντονη δίψα και αίσθηση κούρασης, απώλεια όρεξης και ξηροδερμία. Η ήπια αφυδάτωση συνδέεται, επίσης, με μειωμένη ποσότητα ούρων, σκουρόχρωμα ούρα, κόπωση, ευερεθιστότητα, ξηροστομία, και ζάλη. Οταν το πρόβλημα γίνει πιο έντονο, ενδέχεται να εκδηλωθεί ακραία υπνηλία, σπασμοί και λιποθυμία. Οσο περισσότερο νερό χάνεται από τον οργανισμό τόσο πιο έντονα είναι τα συμπτώματα, τα οποία πλέον περιλαμβάνουν πιο συχνή αναπνοή, αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, ναυτία και τσούξιμο στα άκρα. Οταν η απώλεια νερού από το σώμα ξεπεράσει το 10%, παρατηρούνται συσπάσεις των μυών, δημιουργούνται ρυτίδες στο δέρμα, ενώ υπάρχουν δυσκολίες στην όραση. Η απώλεια νερού πάνω από 15% είναι θανατηφόρα.

Διαβάστε ακόμη...