Καλό πρωινό και υγιεινό κολατσιό για τον μαθητή

 
Από τον Σεπτέμβρη, μέχρι το πέρας της σχολικής χρονιάς, εύκολα θα μπορούσε κανείς να κατατάξει τα παιδιά στην κατηγορία των «σκληρά εργαζόμενων». Έξι ώρες περίπου στο σχολείο, ύστερα στο σπίτι για φαγητό (όσα παιδιά προλαβαίνουν και δεν έχουν κάποια ενασχόληση -ξένη γλώσσα, αθλητισμός κ.ά.- κατά το μεσημέρι. Αργότερα, κάποιες ώρες προετοιμασία (διάβασμα, μελέτη) για την επόμενη σχολική ημέρα. Όση ελεύθερη ώρα έχουν, την αφιερώνουν στο παιχνίδι (ατομικό, συλλογικό), το οποίο μακάρι να περιλαμβάνει δραστηριότητα.


Για όλα τα παραπάνω, οι απαιτήσεις στη διατροφή είναι υψηλές, αν λάβουμε υπόψη ότι πρόκειται για ανθρώπους που είναι στην ανάπτυξη. Ας κάνουμε λοιπόν ένα μικρό ταξίδι στη διατροφή του παιδιού, αναφερόμενοι στο πρωινό και το σχολικό τους κολατσιό:

Ένα καλό πρωινό

Είναι χιλιοειπωμένο ότι το καλό πρωινό προσφέρει πολλά οφέλη στον μαθητή. Διεγείρει τη μνήμη, τη διάθεση, την απόδοση, άρα προλαμβάνει την κόπωση (πνευματική, σωματική). Επίσης, το βελτιώνει την εικόνα της διατροφής, προσφέροντας θρεπτικά συστατικά και βοηθά στην αποσυμφόρηση της παρουσίας ανθυγιεινών τροφίμων στα ενδιάμεσα γεύματα. Αν δεν έχει προηγηθεί ένα καλό πρωινό, αυξάνεται η πιθανότητα το παιδί να καταφύγει σε λιπαρές επιλογές ή να φάει λαίμαργα μεγάλη ποσότητα τροφής στο σχολείο ή να μη φάει τίποτα και να γυρίσει «εξουθενωμένο» στο σπίτι.

Επιλογές πρωινού:

Ένα φλιτζάνι δημητριακά με κομμάτια φρέσκων φρούτων και ένα ποτήρι γάλα
Χτυπημένο (ή αχτύπητο) αυγό, ψωμί ολικής αλέσεως και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό
2 φέτες ψωμί με μέλι και λίγο βούτυρο ή μαργαρίνη και ένα ποτήρι γάλα
Τοστ με ψωμί ολικής αλέσεως, με τυρί και ένα ποτήρι φρέσκο χυμό
Μια αραβική πίτα με κοτόπουλο (που μπορεί να σας είχε «μείνει» από την προηγούμενη), τυρί χαμηλό σε λιπαρά και λαχανικά
1-2 μουστοκούλουρα και ένα ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά

Συζητώντας για την υγιεινή διατροφή

Όσοι φροντίζουν ένα παιδί αποτελούν έναν καλό σύμβουλο. Συζητήστε μαζί του πόσα οφέλη προσφέρει η υγιεινή διατροφή. Αναφέρετε ορισμένους διαπιστωμένους συσχετισμούς υγείας και διατροφής (π.χ. ότι «τα πολλά γλυκά οδηγούν στην τερηδόνα και στα μαύρα δόντια», ότι «τα φρούτα περιέχουν βιταμίνες», «είναι τυχαίο που ο Ποπάυ έτρωγε σπανάκι;»). Γενικά χρησιμοποιήστε ατάκες που λειτουργούν εύηχα και δίνουν θετικά μηνύματα στο παιδί.

Δώστε το «καλό παράδειγμα»

Ωραίο να συζητάτε για υγιεινή διατροφή (βλέπε 2), αλλά αν αυτό δε συνδυαστεί με το να είστε το διατροφικό παράδειγμα, αυξάνετε την πιθανότητα να πάνε στον «βρόντο» οι συμβουλές σας. Φαίνεται ότι το «προσωπικό παράδειγμα» είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διδάσκει κανείς το οτιδήποτε, αλλά συνάμα και ο πιο δύσκολος. Την επόμενη φορά που θα φάτε μαζί με το παιδί εξηγήστε του γιατί προτιμάτε το τοστ σας να έχει τομάτα, μαρούλι και όχι λουκάνικο ή πάριζα, ή γιατί προτιμάτε να έχετε μαζί σας δύο φρούτα και όχι κρουασάν όταν πάτε στη δουλειά σας. Τα παιδιά είναι «σφουγγάρια», εκμεταλλευτείτε το!

Συζητήστε μαζί του για τα τρόφιμα που πωλούνται στο σχολικό κυλικείο

Καθίστε αναπαυτικά και όχι βιαστικά και ανοίξτε κουβέντα για το «μενού» του σχολείου. Μπορείτε να το συμβουλεύσετε για το ποιες επιλογές είναι υγιεινότερες, αλλά και να του υπενθυμίσετε για τη σπουδαιότητα των φρούτων ως σχολικό σνακ. Αν δεν του αρέσει τίποτα από αυτά που πωλούνται στο κυλικείο, τότε φροντίστε για την προετοιμασία του κολατσιού από το σπίτι.

Μερικές επιλογές σχολικού σνακ:

Τοστ (τυρί)
Φρούτα
Φρέσκος χυμός ή συσκευασμένος 100% χυμός
Ψωμί με τυρί και ένα φρούτο
Γάλα
Αποξηραμένα φρούτα
Για «υγιεινό γλυκό»: παστέλι, μικρή σοκολάτα υγείας ή γάλακτος, μπισκότα χωρίς γέμιση (καλύτερα με αλεύρι ολικής αλέσεως), χαλβάς

Όλα αυτά, εφόσον διασφαλιστεί η ενυδάτωση του παιδιού (1-2 μικρά μπουκάλια νερού ή 0,5-1 λίτρο νερού)

Αν θεωρείτε ότι το σχολικό «μενού» δεν είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες των παιδιών, λάβετε μέτρα!

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον ιδιοκτήτη του σχολικού κυλικείου ή με τον υπεύθυνο από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι γνωστό ότι υπάρχει νομοθεσία σχετικά με το τι πρέπει να πωλείται στο σχολικό κυλικείο. Είναι όμως πολύ σημαντικό αυτή τη νομοθεσία να τη βοηθήσετε τόσο με το να είστε το «καλό παράδειγμα» (βλέπε 3), αλλά και με τη θετική παρέμβαση σας. Χωρίς καταγγελτική διάθεση το σχολικό κυλικείο μπορεί πολύ εύκολα να γίνει εργαλείο Διατροφικής Αγωγής, αν συνεργαστούν αρμονικά ο Σύλλογος Καθηγητών ή Δασκάλων, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, ο Σύλλογος των Μαθητών. Υπάρχουν πολλά θετικά παραδείγματα ανάδειξης του σχολικού κυλικείου σε εργαλείο Προαγωγής Υγείας. Τότε και οι πωλήσεις προϊόντων θα είναι υψηλές (καλό για τον υπεύθυνο του Κυλικείου), αλλά κυρίως η διατροφή των παιδιών θα ανέβει επίπεδο βοηθώντας τα στη συνολική υγεία, την ανάπτυξη και την επίδοση στα μαθήματα!

Πηγή: mednutrition.gr

Διαβάστε ακόμη...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *