Η μέτρηση της πίεσης είναι απλή, αλλά χρειάζεται εκπαίδευση και προσοχή στη λεπτομέρεια

Μισή ώρα τουλάχιστον πριν από τη μέτρηση, θα πρέπει να αποφύγετε τον καφέ και το κάπνισμα

Ποιος είναι ο σωστός τρόπος να μετράμε την πίεση; Οι υπεύθυνοι της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Υπέρτασης επισημαίνουν: Η διάγνωση της υπέρτασης βασίζεται αποκλειστικά στη μέτρηση της πίεσης. Δεν υπάρχει καμιά άλλη μέθοδος ή εξέταση για την αποκάλυψη των υπερτασικών ατόμων.


Η μέτρηση της πίεσης είναι σχετικά απλή. Χρειάζεται όμως εκπαίδευση, εξάσκηση και προσοχή στη λεπτομέρεια.

Τόσο στα φυσιολογικά όσο και στα υπερτασικά άτομα, η αρτηριακή πίεση μεταβάλλεται συνεχώς. Γι’ αυτό, προκειμένου να προσδιοριστεί το επίπεδο της πίεσης, συνήθως χρειάζονται πολλές μετρήσεις σε διαφορετικά στιγμιότυπα, πάντα σε συνθήκες ηρεμίας.

Σε συνθήκες εκνευρισμού, φόβου, πανικού, πόνου ή μεγάλης σωματικής προσπάθειας (τρέξιμο, σήκωμα μεγάλου βάρους), η πίεση μπορεί να αυξηθεί πολύ, ακόμη και πάνω από 200 mmHg η συστολική. Η μέτρηση αυτή δεν είναι αντιπροσωπευτική της «πραγματικής» πίεσης. Αν δε συνοδεύεται από κάποιο άλλο σοβαρό πρόβλημα δεν χρειάζεται αντιμετώπιση και υποχωρεί από μόνη της λίγο αργότερα. Η μέτρηση της πίεσης γίνεται είτε με αυτόματο ηλεκτρονικό πιεσόμετρο είτε με πιεσόμετρο που χρειάζεται ακουστικά (υδραργυρικό ή μεταλλικό). Ολα τα πιεσόμετρα μετρούν την πίεση σε χιλιοστά στήλης υδραργύρου (π.χ. 140/90 mmHg).

Η σωστή μέτρηση γίνεται ως εξής: Τουλάχιστον μισή ώρα πριν από τη μέτρηση της πίεσης, θα πρέπει να αποφεύγετε τον καφέ και το κάπνισμα (φυσικά, καλό είναι να μην καπνίζετε καθόλου). Οι μετρήσεις πρέπει να γίνονται πάντα σε καθιστή θέση. Αν παίρνετε φάρμακα για την υπέρταση, ο γιατρός σας μπορεί κάποιες φορές να σας ζητήσει να κάνετε μετρήσεις και σε όρθια θέση για να διαπιστώσει αν η πίεση πέφτει υπερβολικά στην ορθοστασία (ορθοστατική υπόταση). Για τη μέτρηση της πίεσης πρέπει πρώτα να μείνετε σε καθιστή θέση για περίπου 5 λεπτά.

http://i1.wp.com/medicalnews.gr/wp-content/uploads/2012/05/fetcher_120.jpeg?w=720

Η πλάτη σας να ακουμπά στη ράχη της καρέκλας και το μπράτσο να είναι χαλαρά ακουμπισμένο σε σταθερή επιφάνεια (τραπέζι). Η περιχειρίδα (το πανί που τυλίγει το χέρι) τοποθετείται έτσι ώστε να εφαρμόζει καλά κατευθείαν πάνω στον βραχίονα (μπράτσο) χωρίς να παρεμβάλλεται το μανίκι. Αν το μανίκι σας είναι σφικτό θα πρέπει να το βγάζετε. Η περιχειρίδα πρέπει να βρίσκεται περίπου στο ύψος της καρδιάς.

Η άκρη του ακουστικού τοποθετείται στην εσωτερική επιφάνεια του αγκώνα χωρίς να καλύπτεται τελείως από την περιχειρίδα. Βεβαιωθείτε ότι το πιεσόμετρό σας δείχνει ακριβώς 0 πριν το χρησιμοποιήσετε. Φουσκώνετε το πιεσόμετρο μέχρι το 200 – 220 mmHg. Ξεφουσκώνετε αργά (περίπου 10 mmHg κάθε 5 δευτερόλεπτα).

Συστολική πίεση είναι το σημείο που εμφανίζεται (ακούγεται) ο ρυθμικός χτύπος, όσο αδύνατος και να είναι. Διαστολική πίεση είναι το σημείο όπου ο ρυθμικός ήχος παύει να ακούγεται.

Η πίεση πρέπει να καταγράφεται σε χιλιοστά. Για παράδειγμα, συστολική πίεση 160 και διαστολική 90 mmHg και όχι 16 και 9. Το πιεσόμετρό σας έχει ενδείξεις (γραμμές) για κάθε 2 χιλιοστά πίεσης (90, 92, 94, 96). Η πίεση δεν πρέπει να στρογγυλοποιείται όπως (160/95 mmHg), αλλά να καταγράφεται με λεπτομέρεια στο τελικό ζυγό (όχι μονό) ψηφίο (162/94 mmHg).

Στις περισσότερες περιπτώσεις αρκούν δύο μετρήσεις της πίεσης κάθε φορά, με μεσοδιάστημα ένα έως δύο λεπτά μεταξύ των μετρήσεων. Στη δεύτερη μέτρηση, η πίεση είναι συνήθως χαμηλότερη. Αν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ πρώτης και δεύτερης μέτρησης (πάνω από 10 mmHg) γίνεται και τρίτη μέτρηση.

Για τη μέτρηση της πίεσης στο σπίτι η Εταιρεία Μελέτης της Υπέρτασης συνιστά να προτιμούνται τα ηλεκτρονικά πιεσόμετρα βραχίονα και όχι καρπού.

http://i2.wp.com/medicalnews.gr/wp-content/uploads/2012/05/fetcher_27.jpeg?w=720http://i2.wp.com/medicalnews.gr/wp-content/uploads/2012/05/fetcher_37.jpeg?w=720

Διαβάστε ακόμη...