Ποτό… και ιδανική σιλουέτα

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ – συνήθως ορίζεται ως μια ή δύο μερίδες ημερησίως – μπορεί να αποτελέσει μια υγιή συνήθεια, ιδίως όσον αφορά την υγεία της καρδιάς. Αντίθετα, η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να βλάψει την υγεία.Σύμφωνα με μελέτη που ανακοινώθηκε πρόσφατα, η ελαφριά (έως μέτρια) κατανάλωση αλκοόλ, ειδικά κόκκινου κρασιού, δεν είναι μόνο ευεργετική για τη γυναικεία καρδιά, αλλά και για την σωματική της γραμμή. Η νέα αυτή έρευνα, είναι η πρώτη που εξετάζει τη σχέση μεταξύ κατανάλωσης αλκοόλ από ένα άτομο με φυσιολογικό σωματικό βάρος και του κίνδυνου να γίνει υπέρβαρο ή παχύσαρκο.

Η μελέτη ξεκίνησε με σχεδόν 20.000 γυναίκες, μέσης και μεγάλης ηλικίας. Με την πάροδο του χρόνου, οι γυναίκες που έπιναν μέτριες ποσότητες αλκοόλ αύξησαν λιγότερο το σωματικό τους βάρος και είχαν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαρες συγκριτικά με όσες δεν έπιναν καθόλου. Κάτι που φαίνεται πως ισχύει ακόμη και αν ληφθούν υπόψιν οι διάφορες στον τρόπο ζωής και τις διατροφικές επιλογές, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν βάρος μιας γυναίκας.

Οι γυναίκες ήταν όλες τουλάχιστον 39 ετών, όταν άρχισε η μελέτη. Περίπου το 38% αυτών δήλωσε ότι δεν καταναλώνουν οινόπνευμα, 33% δήλωσε ότι έπινε λιγότερο από 5 gr/ μέρα (ένα πρότυπο ποτό έχει περίπου 10 γραμμάρια αλκοόλ), το 20% έπινε 5 gr/ μέρα έως λιγότερο από 15 gr/ μέρα, το 6% ήπιαν 15 gr/ μέρα έως λιγότερο από 30 gr/ μέρα και το 3% κατανάλωνε 30 gr αλκοόλ/ μέρα ή περισσότερο (περίπου 2 έως 3 ποτά την ημέρα ή περισσότερο).

Μετά από περίπου 13 χρόνια παρακολούθησης, οι γυναίκες κατά κανόνα αύξησαν το σωματικό τους βάρος. Ωστόσο, όσες απείχαν από το αλκοόλ πήραν περισσότερα κιλά, με την αύξηση αυτή του βάρους να μειώνεται όσο αυξάνει το ποσό του αλκοόλ, που καταναλώνεται. Οι γυναίκες που δεν έπιναν πήραν κατά μέσο όρο 4 κιλά, σε σύγκριση με τα 1,7 κιλά που πήραν όσες κατανάλωναν 30 gr ή περισσότερο αλκοόλ κάθε μέρα. Στο διάστημα των 13 αυτών χρόνων, 41% έγιναν υπέρβαρες ή παχύσαρκες. Οι γυναίκες, που έπιναν από 15 έως και λιγότερο από 30 gr/ ημέρα, είχαν τον χαμηλότερο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαρες ή παχύσαρκες. Ειδικότερα, η πιθανότητα υπέρβαρου ή παχυσαρκίας ήταν 30% μικρότερη στην τελευταία ομάδα σε σχέση με γυναίκες που δεν έπιναν αλκοόλ.

Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδεικνύουν ότι οι μεσήλικες και ηλικιωμένες γυναίκες, που έχουν κανονικό βάρος σώματος σε πρώτη φάση και καταναλώνουν μικρή έως μέτρια ποσότητα αλκοόλ, θα μπορούσαν να διατηρήσουν τις συνήθειες κατανάλωσης οινοπνεύματος τους, χωρίς αυξάνουν περισσότερο το βάρος τους, σε σύγκριση με ανάλογες γυναίκες που δεν έπιναν καθόλου αλκοόλ.
Επιπλέον, το κόκκινο κρασί φαίνεται πως βοηθά περισσότερο στον έλεγχο βάρους. Ωστόσο, και το λευκό κρασί, η μπύρα και άλλα οινοπνευματώδη ποτά, επίσης, είχαν κάποιο όφελος.

Οι γυναίκες που έπιναν μεγαλύτερη ποσότητα αλκοόλ ήταν γενικά περισσότερο δραστήριες σωματικά, ζυγίζονταν λίγο λιγότερο στην αρχή και ήταν ο πιο επιρρεπείς να καπνίζουν, σε σχέση με άλλες γυναίκες. Ωστόσο, η σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσης αλκοόλ και μικρότερης αύξησης του βάρους (αλλά και του μικρότερου κίνδυνου υπέρβαρου ή παχυσαρκίας) παρέμεινε ισχυρή ακόμα και όταν συμπεριλήφθηκαν αυτές οι παράμετροι. Κάτι που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το αλκοόλ μπορεί να επηρεάσει το σωματικό βάρος, ανεξάρτητα από τη σχέση του με τη… δίαιτα και τον τρόπο ζωής.

Γιατί όμως αυξήθηκε λιγότερο το βάρος στις γυναίκες που κατανάλωναν αλκοόλ; Στην τρέχουσα μελέτη, φάνηκε ότι οι γυναίκες που καταναλώνουν περισσότερο αλκοόλ έτρωγαν τελικά και λιγότερο, κυρίως υδατάνθρακες – διαπίστωση που παρατηρήθηκε και σε άλλες μελέτες. Επιπλέον, οι γυναίκες τείνουν να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες εξισορρόπησης των… ατασθαλιών, μετά την κατανάλωση αλκοόλ – περισσότερο από εκείνες που απέχουν από το αλκοόλ.

Φαίνεται λοιπόν ότι η τακτική κατανάλωση αλκοόλ από γυναίκες, σε μικρή έως μέτρια ποσότητα, μπορεί να οδηγήσει σε μικρότερη αύξηση βάρους, με την πάροδο των χρόνων.

Διαβάστε ακόμη...